Ο πανίσχυρος επεξεργαστής που υπόσχεται να ενισχύσει την οδική ασφάλεια στο maximum.
Ο πανίσχυρος επεξεργαστής που υπόσχεται να ενισχύσει την οδική ασφάλεια στο maximum.
Το όνειρο της πλήρως αυτόνομης οδήγησης φαντάζει ακόμη μακρινό, αλλά η διαρκής και εντυπωσιακή τεχνολογική πρόοδος το φέρνει ολοένα και πιο κοντά. Πότε όμως θα δούμε πλήρως αυτόνομα οχήματα στους δρόμους; Σύμφωνα με τους ειδικούς απαιτούνται από 10-15 χρόνια για να κυκλοφορήσουν εμπορικές εκδόσεις των οχημάτων επιπέδου 5 (εν ολίγοις: αυτοκίνητα χωρίς τιμόνι και δίχως να προσφέρεται η δυνατότητα ανθρώπινης παρέμβασης όσο το όχημα κινείται).
Οι δοκιμές, βέβαια, έχουν ξεκινήσει ήδη: Η Waymo (θυγατρική της Alphabet, η οποία είναι και μητρική της Google) έχει ήδη ξεκινήσει τις δοκιμαστικές διαδρομές οχημάτων χωρίς τιμόνι, φρένο και γκάζι (παρά μόνο ένα κουμπί έκτακτης ανάγκης!), ενώ η Rio Tinto χρησιμοποιεί στόλο αυτόνομων φορτηγών στα ορυχεία της.
Οι κανονικές συνθήκες κυκλοφορίας και το γεγονός ότι τα αυτόνομα θα συνυπάρχουν με συμβατικά οχήματα (υπενθυμίζουμε: με ανθρώπους πίσω από το τιμόνι), τα οποία θα κινούνται σε δρόμους που δεν είναι βελτιστοποιημένοι γι’ αυτή τη χρήση, περιπλέκει αρκετά την κατάσταση και μετριάζει την αισιοδοξία.
Ο βασικότερος λόγος που τα πλάνα για πλήρως αυτόνομη οδήγηση δεν φαίνεται να υλοποιούνται στο άμεσο μέλλον είναι η έλλειψη του απαιτούμενου hardware και των επεξεργαστικών δυνατοτήτων των σύγχρονων μηχανών. Είναι ενδεικτικό ότι ένα αεροσκάφος κορυφαίας τεχνολογίας, όπως το Boeing 787 Dreamliner απαιτεί (επεξεργαστικά) περίπου 14 εκατομμύρια γραμμές κώδικα, όταν ένα μελλοντικό αυτόνομο αυτοκίνητο επιπέδου 5 θα χρειάζεται πάνω από ένα δισεκατομμύριο γραμμές κώδικα.
Το κενό επιχειρούν να καλύψουν αρκετές εταιρείες του κλάδου, αλλά η ARM –ο μεγαλύτερος κατασκευαστής chips για smartphones στον κόσμο– παρουσίασε πρόσφατα το Cortex-A76AE, μία μονάδα που υπόσχεται να φέρει το μέλλον των αυτό-οδηγούμενων οχημάτων πολύ πιο κοντά: σύμφωνα με τους ιθύνοντες της εταιρείας, η πρώτη καταναλωτική έκδοση αναμένεται σε λιγότερο από 10 χρόνια.
Και όπως λένε, η πρόβλεψή τους δεν είναι αυθαίρετη, αλλά βασίζεται σε πραγματικά δεδομένα και αναλύσεις. «Οι προβλέψεις μας εδράζονται σε έναν συνδυασμό βάσιμων δοκιμών και προγνώσεων, των απόψεων αναλυτών της βιομηχανίας, και της δικής μας γνώσης της αγοράς», δήλωσε ο Lakshmi Mandyam, Αντιπρόεδρος του βραχίονα αυτοκίνησης της εταιρείας. Όπως ισχυρίζεται, το Cortex-A76AE θα φέρει τα οχήματα στο επόμενο επίπεδο, στο απαιτούμενο βήμα δηλαδή μετά τα πρωτότυπα και τις πειραματικές δοκιμές, προς τις πραγματικές λύσεις που μπορούν να αναπτυχθούν μαζικά.
Το συγκεκριμένο chip είναι σχεδιασμένο ώστε να καλύπτει τις επεξεργαστικές απαιτήσεις εντός του οχήματος, αλλά και να μεγιστοποιήσει την ασφάλεια των επιβατών, των άλλων οχημάτων και των πεζών. Το σύστημα split-lock (με τους δύο πυρήνες επεξεργασίας να τρέχουν ταυτόχρονα το ίδιο σετ οδηγιών) διασφαλίζει ότι θα αποσοβηθεί κάθε πιθανό κι απίθανο σφάλμα που θα απειλήσει την ασφάλεια των επιβατών.
Η υλοποίηση υπόσχεται συμβατότητα και ευελιξία σε μελλοντικές αναβαθμίσεις ώστε να καλύψει τις αναμενόμενες (αλλά κυρίως τις μη αναμενόμενες) εξελίξεις στο πεδίο. Παράλληλα, τεχνολογικές καινοτομίες όπως αυτή θα ενδυναμώσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στα αυτόνομα οχήματα, στοιχείο αν μη τι άλλο απαιτούμενο για την επιτυχία τους.
Περισσότερες πληροφορίες για τις τεχνικές προδιαγραφές του chip, αλλά και το όραμα της πλήρως αυτόνομης οδήγησης θα βρείτε εδώ.