9 τρόποι που η τεχνολογία αλλάζει τον τρόπο που ταξιδεύουμε
9 τρόποι που η τεχνολογία αλλάζει τον τρόπο που ταξιδεύουμε
To 1950 οι τουρίστες που ταξίδεψαν σε κάποια άλλη χώρα καταμετρήθηκαν σε μόλις 25 εκατομμύρια. 70 χρόνια αργότερα υπολογίζεται ότι 1,5 δισ. άνθρωποι ταξιδεύουν κάθε χρόνο, ενώ ο αριθμός αναμένεται να ξεπεράσει το 1,8 δισ. την επόμενη δεκαετία. Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, παράλληλα με την πρωτοφανή ανάπτυξη του τουριστικού κλάδου, προοδεύει αλματωδώς και η τεχνολογία που συνεπικουρεί τόσο τους ταξιδιώτες, όσο και τις πολυάριθμες τουριστικές επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο.
Συγκεντρώσαμε τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα για τους τρόπους που η τεχνολογία έχει αλλάξει ήδη τον τρόπο που ταξιδεύουμε, και προσπαθούμε να ανακαλύψουμε πόσο ακόμη θα τους αλλάξει στο κοντινό μέλλον.
Όσο κι αν φαίνεται παράξενο στους νεότερους, μέχρι αρκετά πρόσφατα οι επίδοξοι ταξιδιώτες είχαν πολύ περιορισμένες πηγές πληροφόρησης αναφορικά με τα ταξίδια τους. Οι περισσότεροι διάβαζαν βιβλία και εξειδικευμένους οδηγούς, απευθύνονταν σε συγγενείς και φίλους ή στην καλύτερη περίπτωση τουριστικά γραφεία προκειμένου να πάρουν μια ιδέα από τον προορισμό τους. Πλέον, όλοι μας έχουμε στη διάθεσή μας πολυχρηστικά εργαλεία και εφαρμογές, μέσω των οποίων μπορούμε όχι απλώς να πάρουμε μια ικανοποιητική ιδέα από τον προορισμό που θα επισκεφθούμε, αλλά να βρεθούμε εκεί έστω και εικονικά μέσω εφαρμογών VR, όπως το Realities και το Google Earth VR.
Πλατφόρμες όπως η Booking, kayak, makemytrip, tripadvisor, και πολλές ακόμη, καθιστούν σαφώς πιο εύκολη και συνήθως πολύ πιο οικονομική την προετοιμασία και την εκτέλεση ενός ταξιδιού. Οι online ταξιδιωτικοί πράκτορες έχουν παγκόσμια παρουσία και τεράστιο εύρος επιλογών: είτε ψάχνετε για ξενοδοχείο, για ενοικιαζόμενο δωμάτιο, αεροπορικό ή ακτοπλοϊκό εισιτήριο ή ακόμη και island-hopping, πλωτό μέσο, ξενάγηση ή μεταφορές, έχετε πλέον στη διάθεσή σας δεκάδες sites και εφαρμογές για να κάνουν τη ζωή σας πιο εύκολη.
Στα αδιαμφισβήτητα πλεονεκτήματά τους προστίθενται και οι αξιολογήσεις άλλων ταξιδιωτών οι οποίες βοηθούν την επιλογή με σχόλια, γνώμες και καταγραφή εμπειριών πριν από μας για μας! Όπως σε κάθε πτυχή του διαδικτύου, βέβαια, κι εδώ απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, καθώς οι επιτήδειοι καραδοκούν.
Η navitaire, θυγατρική της Amadeus, προσφέρει μια εμπειρία εικονικής πραγματικότητας που κάνει την κράτηση και τον προγραμματισμό των διακοπών πιο διασκεδαστικό κι από video game.
Οι σύγχρονοι τουρίστες έχουν στη διάθεσή τους αναρίθμητα εργαλεία επικοινωνίας και αξιολόγησης των τουριστικών επιχειρήσεων και των προορισμών. Ο καθένας πλέον μπορεί να επικοινωνήσει με το ξενοδοχείο, τον ξεναγό ή τον οδηγό του μέσω email, SMS ή messaging apps.
Εξίσου εύκολα μπορεί πλέον να απευθυνθεί στους λογαριασμούς των επιχειρήσεων στα κοινωνικά δίκτυα, και να λάβει εγκαίρως τις απαντήσεις που αναζητά. Το βασικότερο είναι ότι η επικοινωνία και η εξυπηρέτηση είναι πλέον εφικτή τόσο κατά την προετοιμασία του ταξιδιού, όσο και κατά τη διάρκεια ή και μετά την ολοκλήρωσή του.
Πολλές σύγχρονες τουριστικές επιχειρήσεις δεν αρκούνται στην ευκολία της άμεσης γραπτής επικοινωνίας του προσωπικού με τους επισκέπτες. Παράλληλα με αυτή, αξιοποιούν τα chatbots, τις αυτόματες μηχανές ερωταπαντήσεων για βασικά θέματα μέσω εφαρμογών όπως το Facebook Messenger ή WhatsApp.
Για παράδειγμα, το HiJiffy chatbot αξιοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη για να απαντάει άμεσα στα αιτήματα των ταξιδιωτών, χωρίς να χρειάζεται να ασχολείται (τουλάχιστον σε πρώτη φάση) κάποιο μέλος του προσωπικού.
Στα ξενοδοχεία Four Seasons, εξάλλου, ενθαρρύνουν τους πελάτες να επικοινωνούν με τη ρεσεψιόν και τα υπόλοιπα τμήματα της μονάδας σε 100 διαφορετικές γλώσσες, μειώνοντας μάλιστα θεαματικά τον χρόνο απόκρισης (κατά μέσο όρο στα 90 δευτερόλεπτα).
Ένα σύγχρονο smartphone ή tablet είναι αρκετό για να υποκαταστήσει αρκετές συσκευές και αντικείμενα: από players μουσικής και βίντεο, χάρτες, βιβλία (αφού πλέον έχουμε εφαρμογές ηλεκτρονικής ανάγνωσης ή αυτόνομα ereaders), έως φωτογραφικές μηχανές και βιντεοκάμερες.
Για όσους, βέβαια, επιθυμούν το κάτι παραπάνω σε αυτούς τους τομείς, και πάλι η τεχνολογία τους έχει λύσει τα χέρια, καθώς οι σύγχρονες κάμερες προσφέρουν σχεδόν επαγγελματικές δυνατότητες φωτογράφησης και βιντεοσκόπησης σε απολύτως προσιτό κόστος.
Εκτός από τα εικονικά bots που αναλαμβάνουν την επικοινωνία με τους πελάτες, οι virtual assistants όπως η Amazon Alexa έχουν ήδη αξιοποιηθεί στον ξενοδοχειακό χώρο, προκειμένου να προσφέρουν μια εξατομικευμένη εμπειρία φιλοξενίας.
Κάποιοι ξενοδόχοι βέβαια επιστρατεύουν και πραγματικά ρομπότ. Το Relay της Savioke π.χ. χρησιμοποιείται ήδη σε περισσότερα από 100 ξενοδοχεία σε όλο τον κόσμο, αναλαμβάνοντας κυρίως τη μεταφορά αντικειμένων, με highlight των λειτουργιών του το room service.
Τα ξενοδοχειακά ρομπότ κάνουν ήδη τα πρώτα τους βήματα, και παρότι δεν εντυπωσιάζουν με τις δυνατότητές τους, δίνουν μια πρόγευση απ' όσα συναρπαστικά έρχονται στο άμεσο μέλλον.
Η τεχνολογία δεν είναι σημαντικός αρωγός μόνο στην εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος, αλλά υπό προϋποθέσεις συμβάλλει και στην προστασία του περιβάλλοντος. Σκεφτείτε, για παράδειγμα, πόσα δέντρα έχουν σωθεί επειδή δεν χρειάζεται να εκτυπώνουμε εισιτήρια, κάρτες επιβίβασης και αποδεικτικά κρατήσεων και πληρωμών. Πλέον έχουμε τα πάντα στην τσέπη μας, προσβάσιμα από την οθόνη του smartphone.
Από την άλλη, βέβαια, η αύξηση των διεθνών ταξιδιών απειλεί την οικολογική ισορροπία – κυρίως λόγω της ιλιγγιώδους αύξησης των αεροπορικών ταξιδιών και των προφανών επιδράσεων τους στο περιβάλλον, των ενεργειακών και άλλων αναγκών των τουριστών, και των παρεμβάσεων που γίνονται με στόχο την εξυπηρέτησή τους στις περιοχές προορισμού.
Ακόμη κι αυτές οι επιπτώσεις, όμως, μπορούν να περιοριστούν με τη βοήθεια της τεχνολογίας, ειδικά για τις τουριστικές επιχειρήσεις και τους προορισμούς που θα αποφασίσουν να ακολουθήσουν την οδό της βιώσιμης ανάπτυξης με τη βοήθεια του ψηφιακού μετασχηματισμού.
Μέσα στην επόμενη δεκαετία, οι κάρτες εισόδου στα δωμάτια των ξενοδοχείων θα αποτελούν μουσειακό αντικείμενο, όπως και τα κλειδιά, αφού τα πάντα θα γίνονται μέσω εφαρμογών για smartphones ή του Internet of Things.
Μια πρωτότυπη υλοποίηση που παντρεύει τα wearable gadgets Internet of Things χρησιμοποιείται ήδη στα κρουαζιερόπλοια της Princess Cruises. To Ocean Medallion είναι ένα διασυνδεδεμένο αντικείμενο που χορηγείται στους επιβάτες προκειμένου να ξεκλειδώσουν την καμπίνα τους, και να κάνουν τις αγορές τους χωρίς να απαιτείται να μεταφέρουν μαζί τους πορτοφόλι ή κλειδί. Ούτε καν κινητό τηλέφωνο όπως γίνεται σε άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις – όπως με την εφαρμογή Digital Key της αλυσίδας Hilton.
Για πρώτη φορά στην ανθρώπινη ιστορία, η συνεννόηση ανθρώπων που δεν μιλούν κοινή γλώσσα, είναι εφικτή χάρη σε δωρεάν εφαρμογές και websites. Πλέον, αν ταξιδεύετε σε χώρα της οποίας τη γλώσσα δεν γνωρίζετε ή εργάζεστε στον τουριστικό κλάδο, μπορείτε να κατανοείτε βασικές λέξεις και φράσεις με τη βοήθεια του κινητού.
Για πιο σύνθετες μεταφράσεις μπορείτε επίσης να επιστρατεύσετε δωρεάν εργαλεία μετάφρασης με πιο γνωστά το Google Translate, το iTranslate. Ορισμένες μάλιστα προσφέρουν τη δυνατότητα χρήσης της κάμερας για να μεταφράζετε σε πραγματικό χρόνο κάτι που βλέπετε (π.χ. μια ταμπέλα ή ένα μενού).