Διαδραστικοί πίνακες, tablets στην τάξη, εικονικές συναντήσεις μαθητών-καθηγητών, σύγχρονο λογισμικό και άλλες high-tech ευκολίες φέρνουν τη νέα εποχή στη μάθηση.
Διαδραστικοί πίνακες, tablets στην τάξη, εικονικές συναντήσεις μαθητών-καθηγητών, σύγχρονο λογισμικό και άλλες high-tech ευκολίες φέρνουν τη νέα εποχή στη μάθηση.
Οι προηγμένες εκπαιδευτικές τεχνολογίες αξιοποιούνται εδώ και χρόνια σε αρκετά σχολεία σε όλο τον πλανήτη, αλλάζοντας όχι μόνο την καθημερινότητα μαθητών και δασκάλων, αλλά και μεταμορφώνοντας την ίδια τη διαδικασία της μάθησης. Πλέον, ο ψηφιακός μετασχηματισμός των σχολείων και του τρόπου διδασκαλίας δεν φαντάζει ως μια περιττή πολυτέλεια, αλλά είναι μια αυτονόητη επιλογή.
Τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα δεν χρησιμοποιούν απλώς τα τεχνολογικά «βοηθήματα» και τα διαδικτυακά εργαλεία, αλλά έχουν ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες για την πλήρη μετάβαση στην ψηφιακή διδασκαλία, αξιοποιώντας ακόμη και συσκευές και εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας. Ακόμη και σε σχολεία που δεν έχουν εκσυγχρονιστεί πλήρως, αξιοποιούνται τεχνολογικές ευκολίες όπως οι σημειώσεις σε ηλεκτρονική μορφή, οι ψηφιακές καταγραφές μαθημάτων, ο εύκολος διαμοιρασμός του διδακτικού περιεχομένου σε μαθητές που απουσιάζουν, η online αλληλόδραση μαθητών-καθηγητών εκτός τάξης, και πολλά ακόμη.
Επίσης, πολλά υπερσύγχρονα σχολεία εκμεταλλεύονται τις cloud υποδομές, όπως και σύγχρονες, ειδικά σχεδιασμένες εφαρμογές που δημιουργούν νέα δεδομένα στην εκπαιδευτική διαδικασία, διευκολύνοντας τόσο τους μαθητές όσο και τους διδάσκοντες. Τα τεχνολογικά εργαλεία αυτά αφενός κάνουν ευκολότερη και πιο ευχάριστη τη διαδικασία του μαθήματος, και αφετέρου βελτιώνουν τις δεξιότητες των μαθητών.
Όπου έχουν εφαρμοστεί παρόμοιες πρακτικές, τα αποτελέσματα είναι θετικά για όλους τους εμπλεκόμενους, αλλά κυρίως τους μαθητές: συμμετέχουν με μεγαλύτερη προθυμία σε όλες τις διαδικασίες, μελετούν πιο εύκολα, συνεργάζονται πιο αποτελεσματικά με τους δασκάλους τους, έχουν περισσότερο χρόνο για άλλες δραστηριότητες, ενώ οι επιδόσεις τους αυξάνονται εντυπωσιακά.
Επίσης, οι σχετικές έρευνες δείχνουν ότι οι μαθητές που χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές συσκευές στο σχολείο, σπανίως κάνουν υπερβολική χρήση τους στο σπίτι. Αποδεικνύεται μάλιστα ότι όλα τα παραπάνω οφέλη είναι πολλαπλάσια για τους μαθητές που συμμετείχαν λιγότερο στην «παραδοσιακή» εκπαιδευτική διαδικασία.
Παρά τις επικρατούσες αντιλήψεις για την «οπισθοδρομική» ελληνική εκπαίδευση, αρκετά σχολεία στη χώρα μας εκμεταλλεύονται τις σύγχρονες τεχνολογίες – ορισμένα δε εξ’ αυτών το κάνουν με πρωτοποριακό τρόπο. Βρεθήκαμε πρόσφατα σε ένα από τα ελληνικά σχολεία που αξιοποιούν στο έπακρο τις νέες τεχνολογίες, και εντυπωσιαστήκαμε από τον καινοτόμο τρόπο που γίνεται το μάθημα.
Οι μαθητές χρησιμοποιούν τα tablets τους (για εκπαιδευτικούς λόγους) την ώρα του μαθήματος, ενώ επικοινωνούν online με τους δασκάλους τους το απόγευμα ή τα Σαββατοκύριακα. Οι διδάσκοντες από την πλευρά τους, μπορούν μέσω του Teams να μοιράζονται σημειώσεις, να λύνουν ασκήσεις και να μεταφέρουν υλικό από και προς τους διαδραστικούς πίνακες των σχολείων, κάνοντας με αυτό τον τρόπο ακόμη πιο ενδιαφέρον και ελκυστικό το μάθημα.
Συνολικά, τρία ελληνικά σχολεία βρέθηκαν φέτος στη λίστα των Showcase Schools της Microsoft, όπου περιλαμβάνονται τα πιο καινοτόμα –όσον αφορά την αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογιών– εκπαιδευτικά ιδρύματα απ’ όλο τον κόσμο. Ας ευχηθούμε του χρόνου να είναι περισσότερα τα ελληνικά σχολεία της λίστας, και –γιατί όχι;– να δούμε ανάμεσά τους και δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα.