Μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, οικονομία στο «καύσιμο», ελάχιστες ανάγκες συντήρησης και αρκετά καλές επιδόσεις. Προς το παρόν, όμως, παραμένουν ακριβές.
Μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, οικονομία στο «καύσιμο», ελάχιστες ανάγκες συντήρησης και αρκετά καλές επιδόσεις. Προς το παρόν, όμως, παραμένουν ακριβές.
Μετά την ταχύτατη διείσδυση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, ακολουθούν οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες, και μάλιστα πολύ πιο γρήγορα απ’ ό,τι φανταζόμασταν. Δεν αναφερόμαστε βέβαια, σε σκούτερ και τρίκυκλα, αλλά σε μοτοσυκλέτες υψηλών επιδόσεων. Πλέον, αρκετοί «παραδοσιακοί» κατασκευαστές στρέφονται στη νέα τάση της ηλεκτροκίνησης, ενώ ακόμη και μικρότερες και άγνωστες μέχρι πρότινος εταιρείες και startups διεκδικούν μερίδιο από την πίτα.
Μεταξύ των γνωστών κατασκευαστών που δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης είναι και η Harley-Davidson με το εντυπωσιακό LiveWire. Η πρώτη ηλεκτρική μοτοσυκλέτα της θρυλικής εταιρείας που θα κινείται αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας ενσωματώνει ειδικό σύστημα διαχείρισης ενέργειας που διασφαλίζει αυτονομία 180 χιλιομέτρων. Φτάνει τα 0-100 σε 3,5 δευτερόλεπτα, ενώ ενσωματώνει ειδικά συστήματα ελέγχου πρόσφυσης και ασφαλούς επιτάχυνσης/ επιβράδυνσης.
Από τεχνολογία, άλλο τίποτα: Ενσωματωμένη δορυφορική πλοήγηση, ειδοποίηση κλοπής ή έκτακτης ανάγκης, σύστημα ψυχαγωγίας και πρόγνωσης καιρικών συνθηκών και πολλά ακόμη. Εξάλλου, το πρώτο ηλεκτρικό της Harley μόνο θορυβώδες δεν είναι. Η εταιρεία υπόσχεται ότι το μόνο που θα ακούτε είναι το καρδιοχτύπι σας όσο επιταχύνει. Η τιμή βέβαια της Harley-Davidson LiveWire είναι εξίσου εξωπραγματική με τις δυνατότητές της: Στην Ευρώπη θα στοιχίζει περίπου €34.000!
H ΚΤΜ, ένας από τους πρώτους κατασκευαστές που πειραματίστηκαν με την ηλεκτροκίνηση πριν από αρκετά χρόνια, επανέρχεται με νέο μοντέλο της σειράς Freeride (που κυκλοφορεί και στη χώρα μας). Παράλληλα, ετοιμάζεται να λανσάρει και ένα μοντέλο δρόμου, την αθόρυβη και ιδιαίτερα οικονομική Supermotard E-SM που φέρνει τις κορυφαίες επιδόσεις στους δρόμους της πόλης.
Ακόμη και οι κλασικές ιαπωνικές δυνάμεις του κλάδου (Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha) συνασπίστηκαν για να αναπτύξουν εναλλάξιμες μπαταρίες για τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα τους που θα λανσαριστούν στο άμεσο μέλλον.
Εξάλλου, αρκετές νεοφυείς και εξειδικευμένες εταιρείες του κλάδου ασχολούνται αποκλειστικά με ηλεκτροκίνητα μοντέλα. Ιδιαίτερη εντύπωση έχει κάνει η Lightning που πρόσφατα αποκάλυψε τη Strike, ίσως το πιο προσιτό μοντέλο υψηλών επιδόσεων. Στις ΗΠΑ όπου κατασκευάζεται, κοστολογείται $13.000 και απευθύνεται σε όσους αποζητούν υψηλές ταχύτητες (πιάνει τα 240 χλμ./ ώρα), αλλά έχουν και περιβαλλοντικές ανησυχίες.
Ένας άλλος εξειδικευμένος κατασκευαστής που κλέβει τις εντυπώσεις διεθνώς είναι η Zero που συνεχίζει να λανσάρει ολοένα και πιο βελτιωμένα μοντέλα. Η κορυφαία τεχνολογία που ενσωματώνουν οι μηχανές της καλιφορνέζικης εταιρείας αντικατοπτρίζεται τόσο στις πατενταρισμένες μπαταρίες λιθίου, όσο και στον κινητήρα Z-Force που προσφέρει κορυφαίες επιδόσεις, εξαιρετική ιπποδύναμη και ασύγκριτη επιτάχυνση. Η δε ροπή τους συγκρίνεται ευθέως με τα κατά πολύ ακριβότερα συμβατικά μοντέλα της αγοράς.
Η ιταλική Energica με τη σειρά της έχει ήδη λανσάρει τρία μοντέλα υψηλών επιδόσεων και προδιαγραφών, τα οποία υπόσχονται να φέρουν τις αγωνιστικές επιδόσεις σε συνθήκες δρόμου, αξιοποιώντας κορυφαίο λογισμικό που συμβάλλει στην ασφάλεια και την οδηγική εμπειρία.
Οι καταναλωτές δεν έχουν ακόμη κάνει τη στροφή προς τα ηλεκτροκίνητα δίτροχα, τουλάχιστον όχι σε αντίστοιχους ρυθμούς με τα τετράτροχα, αλλά η αύξηση του ενδιαφέροντος είναι ούτως ή άλλως αξιοπρόσεκτη. Όπως προβλέπουν οι ειδικοί, η ενίσχυση των πωλήσεων θα συνεχιστεί με ταχύτατους ρυθμούς, ειδικά όσο αμβλύνονται τα μειονεκτήματά τους.
Ποια είναι όμως τα μειονεκτήματα αυτά; Κατ’ αρχάς, η υψηλή τιμή αγοράς. Οι ηλεκτροκίνητες μηχανές είναι ακόμη αρκετά ακριβότερες από τις παραδοσιακές, αλλά η «ψαλίδα» αναμένεται να κλείσει γρήγορα, καθώς περισσότεροι κατασκευαστές δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους στον κλάδο.
Πολλοί καταναλωτές διστάζουν να αποκτήσουν ένα ηλεκτρικό μηχανάκι, καθώς απαιτεί αρκετό χρόνο φόρτισης έως ότου γεμίσει η μπαταρία. Οι νέες τεχνολογίες όμως, σε συνδυασμό με βελτιωμένες μπαταρίες προσφέρουν λειτουργίες ταχείας φόρτισης – σύντομα θα κυκλοφορήσουν μπαταρίες που θα φορτίζονται πλήρως σε 50-60 λεπτά, ενώ σε άλλες θα αρκεί ένα μισάωρο για το 80% της φόρτισης.
Η χωρητικότητα των μπαταριών βέβαια, περιορίζει και την απόσταση που μπορούν να διανύσουν πριν χρειαστεί να συνδεθούν σε πρίζα. Ήδη πάντως κυκλοφορούν μοντέλα κορυφαίων επιδόσεων που μπορούν να διανύσουν ήδη 250-300 χιλιόμετρα προτού απαιτηθεί η φόρτιση της μπαταρίας.
Οι ηλεκτροκίνητες μοτοσυκλέτες βέβαια δεν έχουν μόνο μειονεκτήματα. Αντίθετα, διαθέτουν αρκετά πλεονεκτήματα και λόγους να τραβήξουν την προσοχή μας. Το βασικότερο είναι η ταχύτητα. Αν και πολλοί θεωρούν ότι ηλεκτροκίνητα είναι μόνο τα σκούτερ, τα μοντέλα που κυκλοφορούν ή ετοιμάζονται να λανσαριστούν, τους διαψεύδουν.
Οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες είναι γρήγορες. Πολύ γρήγορες! Οι ειδικοί κάνουν ήδη λόγο για επιδόσεις superbikes. Οι κινητήρες νέας γενιάς μάλιστα προσφέρουν ταχύτατη επιτάχυνση (λόγω της στιγμιαίας ροπής της τάξης του 100%).
Η νέα γενιά ηλεκτροκίνητων είναι σαφώς πιο «ήσυχη», εξαλείφοντας σχεδόν την ηχητική ρύπανση που μας έχουν συνηθίσει τα παραδοσιακά μηχανάκια. Προφανώς είναι και πιο οικονομικές λόγω της κατανάλωσης, ενώ αποδεικνύονται πολύ πιο βολικές όσον αφορά τη συντήρηση. Ο λόγος είναι ότι αρκετά μοντέλα δεν διαθέτουν μπουζί, φίλτρα αέρα, λαδιού, ιμάντες χρονισμού, ενώ ορισμένα δεν απαιτούν καν κιβώτιο ταχυτήτων.
Η Arc Vector είναι μια «χειροποίητη» μοτοσυκλέτα που κατασκευάζεται στη Βρετανία σύμφωνα με τις προτιμήσεις του αναβάτη της, και θεωρείται η πιο εξελιγμένη ηλεκτροκίνητη της αγοράς.
Το μεγάλο ερώτημα είναι κατά πόσο τα περιβαλλοντικά οφέλη που υπόσχονται οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες είναι σημαντικά. Το αναντίρρητο γεγονός είναι ότι δεν χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα, ούτε επιβαρύνουν με τον καπνό τους την ατμόσφαιρα.
Από την άλλη, η ηλεκτρική ενέργεια που απαιτούν πιθανότατα αντλείται από όχι και τόσο «καθαρές» και πιθανόν μη ανανεώσιμες πηγές. Για μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα βέβαια, μπορείτε να τις φορτίζετε με τη βοήθεια των ηλιακών πάνελ του σπιτιού σας ή μικρών ανεμογεννητριών!
Σε κάθε περίπτωση, τα ηλεκτροκίνητα δίτροχα μας προσφέρουν ήδη μια πρόγευση από το μέλλον των μετακινήσεων στις πόλεις (και όχι μόνο).