Ενώ η δημόσια συζήτηση γονέων και ειδικών σχετικά με τα όρια ενασχόλησης με τις οθόνες συνεχίζεται, τα παιδικά κανάλια του YouTube μονοπωλούν –και κεφαλαιοποιούν– τον ελεύθερο χρόνο των νεαρών θεατών τους.
Ενώ η δημόσια συζήτηση γονέων και ειδικών σχετικά με τα όρια ενασχόλησης με τις οθόνες συνεχίζεται, τα παιδικά κανάλια του YouTube μονοπωλούν –και κεφαλαιοποιούν– τον ελεύθερο χρόνο των νεαρών θεατών τους.
Στις προ διαδικτύου εποχές τα παιδιά μάθαιναν για τον κόσμο διαβάζοντας, βλέποντας εκπαιδευτική –και όχι μόνο– τηλεόραση ή ακούγοντας διηγήσεις από μεγαλύτερους.
Οι επιστήμονες συμφωνούν ότι η συστηματική ενασχόληση με τις οθόνες έχει επιπτώσεις στη σωματική και την ψυχική υγεία των χρηστών. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Screen Time: Πόσο χρόνο πρέπει να περνούν τα παιδιά στην οθόνη;».
Στην εποχή του YouTube, τα παιδιά προσχολικής ηλικίας «διδάσκονται» από γράμματα και αριθμούς μέχρι μαθήματα κοινωνικής ζωής, βλέποντας το Cocomelon. Τα λίγο μεγαλύτερα παίρνουν ιδέες από το Like Nastya, καθώς η δεκάχρονη Anastasia και οι γονείς της παίζουν, εξερευνούν και μοιράζονται τις εμπειρίες της ζωής τους με τους εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες τους. Στην Ελλάδα, τα Zouzounia παράγουν συνεχώς νέο πρόγραμμα, εκπαιδεύοντας, διασκεδάζοντας αλλά και μονοπωλώντας τον χρόνο μικρών και μεγαλύτερων παιδιών.
Σύμφωνα με τον Eyal Baumel (Forbes - The Highest-Paid YouTube Stars of 2019: The Kids Are Killing It), ιδιοκτήτη μεγάλης εταιρείας που διαχειρίζεται και εκπροσωπεί influencers για παιδιά –συμπεριλαμβανομένης της Nastya–, το YouTube είναι η πλέον δημοφιλής baby sitter στον κόσμο. Και δεν έχει άδικο! Όπως προέκυψε από έρευνα, η γνωστή πλατφόρμα με 14,3 δισεκατομμύρια επισκέψεις το μήνα, φιγουράρει ως ο δεύτερος –μετά τη Google– δημοφιλέστερος ιστότοπος, ενώ οι μεταδόσεις του ανά λεπτό ξεπερνούν κατά πολύ αυτές του Netflix.
Η Nastya και ο μπαμπάς της κάνουν πειράματα και ασχολούνται με τη ρομποτική, μπροστά στα μάτια εκατομμυρίων παιδιών. Διαβάστε περισσότερα για τη ρομποτική στο άρθρο «Ρομποτική για παιδιά: Τα πιο cool εκπαιδευτικά ρομπότ για όλους».
Σύμφωνα με την έρευνα, το περιεχόμενο για παιδιά είναι και το πλέον προσοδοφόρο για το YouTube παγκοσμίως, ξεπερνώντας κατά πολύ τα κανάλια για gaming, τα how-to videos, καθώς και άλλες δημοφιλείς κατηγορίες περιεχομένου όπως βίντεο με αστεία, challenges ή ζωάκια. Πρόκειται για μια επιχείρηση πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων με στόχο να κρατήσει το ενδιαφέρον και τα μάτια των παιδιών προσκολλημένα στην οθόνη.
Το περιεχόμενο για παιδιά κυριαρχεί στο YouTube παγκοσμίως. Η έρευνα έδειξε ότι στις πέντε από τις έξι ηπείρους, οι δημιουργοί παιδικού περιεχομένου αποκομίζουν τα υψηλότερα έσοδα.
Για πολλούς εργαζόμενους γονείς χωρίς εξωτερική βοήθεια, οι οθόνες καθίστανται ολοένα και πιο απαραίτητες. Όπως άλλωστε σημειώνεται στην έρευνα, το ένα τρίτο (34%) των γονέων στις ΗΠΑ επιτρέπουν τακτικά στα παιδιά τους να παρακολουθούν βίντεο στο YouTube. Ενδεικτικά ως προς αυτό είναι και τα ευρήματα παλαιότερης μελέτης, σύμφωνα με τα οποία η αύξηση του χρόνου οθόνης για τα παιδιά, μπορεί να οφείλεται στις αλληλεπιδράσεις των γονέων λόγω εργασιακών υποχρεώσεων ή άλλων κοινωνικοοικονομικών παραγόντων.
Πίσω από αυτή την παραδοχή κρύβεται και η ιδέα υλοποίησης του Cocomelon, όπως ανέφερε ο Kevin Mayer (Variety - Candle Media CEOs Talk Expanding ‘CoComelon’ Franchise, TikTok’s Future and Iger Returning to ‘Right the Ship’ at Disney) συνιδρυτής της εταιρείας που το ανέπτυξε: «Το πρόγραμμα γεννήθηκε από τη συνειδητοποίηση ότι πολλοί γονείς “παρκάρουν” τα παιδιά τους μπροστά σε ένα iPad βάζοντάς τους να βλέπουν YouTube».
Στο πλαίσιο αυτό, με περισσότερους από 150 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες, και πάνω 150 δισεκατομμύρια προβολές των βίντεο που διαθέτει, το Cocomelon είναι το κανάλι του YouTube με τις υψηλότερες εισπράξεις στη Βόρεια Αμερική*: Μέχρι σήμερα έχει αποκομίσει συνολικά από την πλατφόρμα περί τα 282,8 εκατομμύρια δολάρια.
Τα αποτελέσματα της έρευνας για την Ευρώπη ήταν λίγο διαφορετικά: Στις 16 από τις 45 χώρες της ηπείρου, τα πλέον προσοδοφόρα κανάλια του YouTube προσφέρουν περιεχόμενο που σχετίζεται με το gaming. Ωστόσο, κανένα από αυτά, δεν κερδίζει περισσότερα από το Like Nastya. Με περισσότερες από 88 δισεκατομμύρια προβολές, το φιλικό προς τα παιδιά περιεχόμενο του εν λόγω καναλιού, εκτιμάται ότι έχει αποφέρει στη μικρή Anastasia και τους γονείς της πάνω από 160 εκατομμύρια δολάρια.
Όσον αφορά την Ελλάδα, η έρευνα έδειξε ότι τα Zouzounia TV είναι το πλέον προσοδοφόρο κανάλι στο YouTube. Με 1,5 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες και περισσότερες από 900 εκατομμύρια προβολές, εκτιμάται ότι η Ακαντού, ο Λυκούργος και τα άλλα Ζουζούνια έχουν κερδίσει για τους δημιουργούς τους περί τα 1,8 εκατομμύρια δολάρια και την πρώτη θέση της ελληνικής YouTube Rich List για το 2022. YouTube εναντίον νταντάς (& γιαγιάς): Σημειώσατε 1;
Οι σημερινοί σαραντάρηδες, καθώς και οι μεγαλύτεροί τους, αναπολούν συχνά τα παιχνίδια και τις συναντήσεις στην ύπαιθρο ή την πλατεία της γειτονιάς. Ωστόσο, ως γονείς πλέον, δεν αισθάνονται άνετα με το παιχνίδι σε εξωτερικούς χώρους χωρίς επίβλεψη. Από την άλλη, οι πιεστικοί ρυθμοί της καθημερινότητας, σε συνδυασμό με την απουσία βοήθειας από μία νταντά, έναν παππού ή μία γιαγιά, καθιστούν τις οθόνες μία εύκολη μεν, αναγκαία δε επιλογή απασχόλησης. Παραχωρώντας στο YouTube τον ρόλο της νταντάς και της γιαγιάς.
* Από την έρευνα εξαιρούνται επαγγελματίες μουσικοί (π.χ.Taylor Swift, Justin Bieber κ.λπ.), κανάλια YouTube που διευθύνονται από οργανισμούς ΜΜΕ (BBC, NBC, FOX κ.λπ.) και κανάλια YouTube που χρησιμοποιούν κατά κύριο λόγο Shorts videos.