Οι σύγχρονες εφαρμογές απομακρυσμένης παρακολούθησης και συλλογής δεδομένων από κινούμενα οχήματα προσθέτουν «πόντους» συμμόρφωσης και ασφάλειας αφαιρώντας παράλληλα κόστη, προς όφελος κάθε οδηγού που τις αξιοποιεί.
Οι σύγχρονες εφαρμογές απομακρυσμένης παρακολούθησης και συλλογής δεδομένων από κινούμενα οχήματα προσθέτουν «πόντους» συμμόρφωσης και ασφάλειας αφαιρώντας παράλληλα κόστη, προς όφελος κάθε οδηγού που τις αξιοποιεί.
Οι εφαρμογές τηλεματικής για την απομακρυσμένη παρακολούθηση οχημάτων, καθώς και τη συλλογή δεδομένων κατά τη διάρκεια οδήγησης, είναι διαθέσιμες εδώ και χρόνια, κυρίως για επαγγελματικούς στόλους οχημάτων.
Εκτός από τις εφαρμογές τηλεματικής, οι μετακινήσεις σε αστικό περιβάλλον θα μπορούσαν να διευκολυνθούν από το concept του microcar. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Είναι το microcar το μέλλον της μετακίνησης στην πόλη;».
Μέσω της λήψης πληροφοριών αναφορικά με την τοποθεσία, την ταχύτητα και τον κινητήρα του οχήματος, τα συστήματα τηλεματικής έχουν πολλαπλά οφέλη: Συμβάλλουν στη μείωση του κόστους καυσίμων και συντήρησης. Βελτιώνουν το συντονισμό και τον προγραμματισμό εργασιών. Προωθούν τη συμμόρφωση και την ασφάλεια των οδηγών.
Για τους μη μυημένους, η τηλεματική οχημάτων χρησιμοποιεί την τεχνολογία Global Positioning System (GPS) για τον τριγωνισμό της θέσης των οχημάτων και τα ψηφιακά κυψελωτά δίκτυα για τη μετάδοση μιας σειράς δεδομένων από το όχημα προς άλλα συστήματα λογισμικού. Αυτά τα δεδομένα αφορούν σε ένα μεγάλο εύρος πληροφοριών, από τον εντοπισμό τοποθεσίας και τη λειτουργία του οχήματος μέχρι το στυλ οδήγησης των οδηγών.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του κλάδου, από την εκτόξευση του πρώτου δορυφόρου GPS το 1978, και σε λιγότερο από 50 χρόνια, μέχρι το 2025 αναμένεται ότι το 88% των νέων αυτοκινήτων θα διαθέτουν ενσωματωμένα συστήματα τηλεματικής.
Οι πληροφορίες που προέρχονται από ένα επαγγελματικό αυτοκίνητο ή φορτηγό, μπορούν να αποδειχθούν πολύτιμες για μια επιχείρηση και να διευκολύνουν πληθώρα δραστηριοτήτων: Από την τιμολόγηση μέχρι τον προγραμματισμό ροής των εργασιών.
Ωστόσο, και οι ιδιώτες οδηγοί μπορούν να επωφεληθούν από τις τεχνολογίες τηλεματικής οχημάτων. Ιδιαίτερα σήμερα, που η αποστολή, η λήψη και η συλλογή δεδομένων μπορεί να γίνει εφικτή μέσω ενός smartphone.
Σε αντίθεση με τις συσκευές GPS τα smartphone δεν μπορούν να συνδεθούν απευθείας στο ταμπλό του οχήματος. Ωστόσο, τα σύγχρονα κινητά τηλέφωνα διαθέτουν πληθώρα ενσωματωμένων αισθητήρων, όπως δέκτη GPS, επιταχυνσιόμετρο, αισθητήρα εγγύτητας κ.ά., οι οποίοι μπορούν να επιτελέσουν το ίδιο έργο με τα παραδοσιακά συστήματα τηλεματικής που χρησιμοποιήθηκαν αρχικά για επαγγελματικούς σκοπούς, αλλά πολύ χαμηλότερο κόστος.
Χάρη στη συνδεσιμότητα μέσω GPS και internet, το λεγόμενο Διαδίκτυο των Πραγμάτων κάνει εφικτή την παρακολούθηση και την επικοινωνία του αυτοκινήτου με μία απομακρυσμένη πλατφόρμα, η οποία συλλέγει τα δεδομένα και τα αξιολογεί προκειμένου να διευκολύνει και να κάνει πιο ασφαλή την εμπειρία του οδηγού.
Τα smartphone επιτελούν το ίδιο έργο με τα παραδοσιακά συστήματα τηλεματικής, προάγοντας την ασφαλέστερη και λιγότερο ενεργοβόρα οδήγηση.
Παραδείγματος χάρη, καταγράφοντας τη ρουτίνα των οδηγών, η πλατφόρμα μπορεί να τους κατευθύνει σε πιο σύντομες διαδρομές, πετυχαίνοντας μειωμένη επιβάρυνση για το περιβάλλον και εξοικονόμηση καυσίμων, ή να τους προειδοποιήσει για υπερβάσεις των ορίων ταχύτητας.
Είναι ενδεικτικό ότι πολλές εταιρείες ασφάλισης οχημάτων προσφέρουν ήδη τη δυνατότητα συμβολαίων που συνδέονται με πλατφόρμες τηλεματικής: Αξιοποιώντας τα δεδομένα που συγκεντρώνουν από τα smartphone των συνδρομητών τους, με τη συγκατάθεσή τους βεβαίως, αφενός εξάγουν συμπεράσματα για ετήσιες φθορές ή μελλοντικές απώλειες. Αφετέρου μπορούν να επιβραβεύσουν με ειδικές προσφορές και χαμηλότερα ασφάλιστρα τους οδηγούς που επιδεικνύουν ορθολογική οδηγική συμπεριφορά.
Ωστόσο, το πιο σημαντικό επιχείρημα ως προς την αξιοποίηση των εφαρμογών τηλεματικής στην οδήγηση είναι πώς είτε άμεσα, είτε έμμεσα, επηρεάζουν τη συμπεριφορά των οδηγών και προωθούν την ασφαλή οδήγηση, σώζοντας τελικά ζωές.
Πώς η επαυξημένη πραγματικότητα αλλάζει τον τρόπο που οδηγούμε; Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Η επαυξημένη πραγματικότητα στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου».
Το γεγονός αυτό οφείλεται σύμφωνα με τους ειδικούς στο Σύνδρομο Hawthorne, το οποίο αναφέρεται στην τάση των ατόμων να βελτιώνουν τη συμπεριφορά τους όταν γνωρίζουν ότι παρατηρούνται. Στην περίπτωση των οδηγών, είναι πιθανό να οδηγούν ορθότερα, διότι οι κινήσεις τους καταγράφονται και αξιολογούνται.
Παραδείγματος χάρη, σε έρευνα που διεξήχθη το 2018, ένας επαγγελματικός στόλος οχημάτων χωρίς σύστημα τηλεματικής κατέγραψε ποσοστό 2,61 ατυχημάτων ανά εκατομμύριο μίλια (1.609.344 χλμ.). Από την άλλη, για φορτηγά που εφάρμοσαν τη συγκεκριμένη τεχνολογία το ποσοστό ατυχημάτων μειώθηκε σε 1,05 ανά εκατομμύριο μίλια.
Μπορεί να σώσει η τηλεματική οχημάτων ζωές; Σε μια χώρα που τα οδικά ατυχήματα παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, ίσως είναι μια καλή αρχή. Επιπρόσθετα οφέλη όπως η εξοικονόμηση πόρων και η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος από την οδήγηση, συνηγορούν ως προς την εφαρμογή της.