Χάρη στην τεχνολογία hyperloop, τις επόμενες δεκαετίες τα ταξίδια με τρένο σε κενό αέρος αναμένεται να φέρουν την Ευρώπη και τον κόσμο πιο κοντά μας, πιο γρήγορα, πιο οικονομικά και πιο οικολογικά.
Χάρη στην τεχνολογία hyperloop, τις επόμενες δεκαετίες τα ταξίδια με τρένο σε κενό αέρος αναμένεται να φέρουν την Ευρώπη και τον κόσμο πιο κοντά μας, πιο γρήγορα, πιο οικονομικά και πιο οικολογικά.
Πώς θα σας φαινόταν εάν μπορούσατε να πάρετε το τρένο και σε μισή ώρα να βρεθείτε στη Θεσσαλονίκη, σε μία ώρα στο Βελιγράδι και σε λιγότερο από τρεις ώρες στο Παρίσι; Γρήγορα και άνετα, χωρίς να επιβαρύνετε το περιβάλλον με μία ακόμη πτήση και 40% οικονομικότερα από το να αγοράσετε αεροπορικό εισιτήριο.
Το ταξίδι σε κενό αέρος σηματοδοτεί το πρώτο νέο κεφάλαιο στην ιστορία των μαζικών μεταφορών εδώ και έναν αιώνα και ίσως ό,τι συναρπαστικότερο έχουμε να περιμένουμε στο άμεσο μέλλον. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Ταξίδι σε κενό αέρος με τον Πήγασο».
Εάν αυτό το σενάριο σας ακούγεται φανταστικό –μεταφορικά και κυριολεκτικά– θα πρέπει να σας ενημερώσουμε πως τα πρώτα βήματα για την υλοποίησή του έχουν ήδη γίνει πράξη.
Μια καναδική νεοφυής εταιρεία παρουσίασε πρόσφατα ένα υβριδικό όχημα, μεταξύ αεροσκάφους και τρένου, με την υπόσχεση ότι θα μεταμορφώσει τις μεταφορές μας. Ο λόγος για το πλήρως ηλεκτρικό FluxJet, το οποίο θα ταξιδεύει με 1000 χιλιόμετρα ανά ώρα, χωρίς να εκπέμπει καθόλου ρύπους. Θα είναι, δηλαδή, λίγο ταχύτερο από ένα μέσο ιδιωτικό τζετ ή περίπου τρεις φορές γρηγορότερο από ένα τρένο υψηλής ταχύτητας, ενώ δεν θα μολύνει το περιβάλλον.
Το πλήρως ηλεκτρικό FluxJet θα ταξιδεύει σε κενό αέρος με 1000 χιλιόμετρα ανά ώρα, χωρίς να εκπέμπει καθόλου ρύπους.
Το FluxJet, το «αεροπλάνο χωρίς φτερά» όπως το περιγράφουν οι δημιουργοί του, θα μπορεί να μεταφέρει έως και 54 επιβάτες, και δύο επιπλέον σε αναπηρικά αμαξίδια, και μέχρι 10 τόνους φορτίου. Θα αναχωρεί κάθε δύο λεπτά από τους σταθμούς της TransPod προκειμένου να ενώσει μεγάλες πόλεις του Καναδά, ενώ το εισιτήριο θα κοστίζει περίπου 44 τοις εκατό λιγότερο από ένα αεροπορικό. Ωστόσο, πώς θα κινείται σε αυτή την ταχύτητα, χωρίς μάλιστα να καίει ορυκτά καύσιμα;
Για την εγκατάσταση του FluxJet είναι απαραίτητη η δημιουργία νέων υποδομών μετακίνησης σε κενό αέρος. Η εν λόγω τεχνολογία ονομάζεται hyperloop και αποτελεί ένα σύστημα μεταφοράς αυτόνομων οχημάτων μέσω ενός μαγνητικού συστήματος διακίνησης σε δίκτυα σωλήνων χαμηλής πίεσης. Η TransPod έχει ήδη υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με την καναδική περιφέρεια της Αλμπέρτα για την ανάπτυξη μιας πλήρους υπεραστικής γραμμής μεταξύ Έντμοντον και Κάλγκαρι, η κατασκευή της οποίας αναμένεται να ξεκινήσει το 2025.
Παράλληλα, παρόμοια δίκτυα βρίσκονται υπό έρευνα και ανάπτυξη τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη. Και αυτό δεν είναι τυχαίο: Οι μεταφορές ευθύνονται για περισσότερο από το ένα τέταρτο των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Στο πλαίσιο αυτό, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι πράσινες μετακινήσεις θα διαδραματίσουν κεντρικό ρόλο στην προσπάθεια για επίτευξη μηδενικών εκπομπών ρύπων μέχρι το 2050.
Από την Αθήνα στο Παρίσι με τρένο σε λιγότερες από τρεις ώρες; Κι όμως, ίσως γίνει εφικτό τις επόμενες δεκαετίες.
Για τον σκοπό αυτό, με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνεκλήθη πρόσφατα στις Βρυξέλλες η Hyperloop Association, η πρώτη παγκόσμια ένωση στον κλάδο ηλεκτρικών μεταφορών σε κενό αέρος. Επτά πρωτοπόρες εταιρείες, μεταξύ των οποίων η TransPod, αλλά και οι ευρωπαϊκές Hardt και Zeleros, ενώνουν τις δυνάμεις τους, προκειμένου τα ταξίδια σε κενό αέρος να γίνουν σύντομα πραγματικότητα, φέρνοντας την Ευρώπη και τον κόσμο πιο κοντά μας, πιο γρήγορα, πιο οικονομικά και πιο οικολογικά.