Τι χρώμα έχουν οι εξωγήινοι;

Αν και το πράσινο χρώμα είναι συνυφασμένο με τη ζωή στη Γη, αυτό ενδέχεται να μην ισχύει εκτός του πλανήτη μας: Σε ό,τι αφορά την αναζήτηση εξωγήινης ζωής, το μωβ μπορεί να είναι το νέο πράσινο!

Περίεργα μεγάλο κεφάλι, μυστηριώδη λαμπερά μάτια, αφύσικα λεπτά άκρα, γκρι ή πράσινο χρώμα: Κάπως έτσι φαντάζονται τους εξωγήινους επισκέπτες της Γης όσοι μεγάλωσαν με τις ταινίες επιστημονικής φαντασίας και τις τηλεοπτικές σειρές της ποπ κουλτούρας.

final_purple_aliens1

AI Generated image by pixlr.com

Το ερώτημα αν είμαστε μόνοι μας στο σύμπαν απασχολεί εδώ και δεκαετίες την ανθρωπότητα. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «ΑΤΙΑ στον Γαλαξία μας: Υπάρχουν πράγματι εξωγήινοι εκεί έξω;».

Ωστόσο, δεν είναι εύκολο για τους επιστήμονες να απαντήσουν στην ερώτηση «πώς θα μοιάζουν οι εξωγήινοι;»! Και σύμφωνα με νέα μελέτη, μπορεί να κατοικούν σε έναν πλανήτη σαν το δικό μας, αλλά ενδέχεται να μην είναι τόσο πράσινοι όσο η Γη μας. Ειδικότερα, σύμφωνα με ερευνήτριες του αμερικανικού πανεπιστημίου Cornell, σε ό,τι αφορά την αναζήτηση εξωγήινης ζωής, το μωβ μπορεί να είναι το νέο πράσινο!

Πράσινες και μωβ χρωστικές ουσίες ζωής

Όπως επισημαίνουν στη μελέτη τους, στη Γη, τον μοναδικό πλανήτη που (γνωρίζουμε ότι) υπάρχει ζωή, αυτή πηγάζει από το πράσινο: Η ύπαρξη ζωής στηρίζεται στη φωτοσύνθεση η οποία παράγει το οξυγόνο που αναπνέουμε. Και η διαδικασία αυτή βασίζεται στη χλωροφύλλη, την πολύτιμη πράσινη χρωστική ουσία που επιστρατεύουν οι περισσότεροι οργανισμοί προκειμένου να εκμεταλλευτούν το φως του ήλιου.

Από τα φυτά που καλλιεργούμε στα μπαλκόνια και τους κήπους μας, μέχρι τις μεγάλες καλλιέργειες σε χωράφια, αλλά και τα δάση, το πράσινο είναι το χρώμα που συνδέουμε περισσότερο με τη ζωή στην επιφάνεια της Γης.

Video credit: Cornell University

Η Lisa Kaltenegger, διευθύντρια του Ινστιτούτου Carl Sagan (CSI) και η Lígia Fonseca Coelho, μεταδιδακτορική ερευνήτρια, αναπτύσσουν τη θεωρία τους για την ύπαρξη ζωή εκτός Γης.

Ωστόσο, αυτό δεν συνέβαινε μέχρι πριν από περίπου 2,4 δισεκατομμύρια χρόνια, όταν και προσδιορίζεται από τους επιστήμονες η έναρξη της φωτοσύνθεσης με βάση τη χλωροφύλλη. Μέχρι τότε, εκτιμάται ότι οι μικροοργανισμοί που κατοικούσαν στη Γη, παρήγαγαν μεταβολική ενέργεια εκμεταλλευόμενοι το ηλιακό φως χάρη σε ένα μωβ-χρωστικό μόριο, το οποίο ενδέχεται να προϋπήρχε της χλωροφύλλης.

Το μωβ είναι το νέο πράσινο

Μέχρι σήμερα, οι αστρονόμοι έχουν επιβεβαιώσει ότι στον γαλαξία μας υπάρχουν περισσότεροι από 5,5 χιλιάδες εξωπλανήτες. Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται μερικές δεκάδες που προσομοιάζουν στη Γη. Και το νέο μεγάλο στοίχημα είναι να διερευνήσουμε εάν φιλοξενούν κάποιο είδος ζωής.

final_purple_aliens2

Που είναι τελικά οι εξωγήινοι; Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Το Παράδοξο του Φέρμι, οι εξωγήινοι & η Γη ως ζωολογικός κήπος».

Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με τις ερευνήτριες του Cornell, ψάχνοντας για ζωή στους εξωπλανήτες, το χρώμα που πρέπει να αναζητήσουμε ίσως είναι το μωβ. Τα μωβ βακτήρια μπορούν να ευδοκιμήσουν κάτω από ένα ευρύ φάσμα συνθηκών. Και η ανθεκτικότητά τους αυτή, τα καθιστά ως σημαντικούς υποψήφιους για να επιβιώσουν σε άλλους πλανήτες.

Τελικά, υπάρχουν μικρά πράσινα πλασματάκια εκεί έξω; Καταπώς φαίνεται, αν και το πράσινο χρώμα είναι συνυφασμένο με τη ζωή στη Γη, αυτό ενδέχεται να μην ισχύει εκτός του πλανήτη μας: Σε ό,τι αφορά την αναζήτηση εξωγήινης ζωής, το μωβ μπορεί να είναι το νέο πράσινο!