Ένα ημι-αυτόνομο οικολογικό όχημα της Mercedes-Benz που δεν απαιτεί από τον οδηγό να πατήσει γκάζι ή φρένο
Ένα ημι-αυτόνομο οικολογικό όχημα της Mercedes-Benz που δεν απαιτεί από τον οδηγό να πατήσει γκάζι ή φρένο
Πώς θα μοιάζουν οι αστικές συγκοινωνίες στο άμεσο μέλλον; Αν φαντάζεστε αυτόνομη οδήγηση, διασυνδεσιμότητα και φουτουριστικό σχεδιασμό, βρίσκεστε πολύ κοντά. Ακόμη πιο κοντά βρίσκεται το Future Bus της Mercedes-Benz, ένα αστικό λεωφορείο εξοπλισμένο με σύστημα GPS, κάμερες και ραντάρ, που πραγματοποιεί αυτόνομα τη διαδρομή του, κάνοντας στάση προκειμένου να παραλάβει και να αποβιβάσει επιβάτες όπου χρειαστεί. Το μοναδικό καθήκον του οδηγού είναι να επιβλέπει το όχημα, παρεμβαίνοντας με ένα πάτημα στο φρένο ή με ένα άγγιγμα του τιμονιού, μόνο εφόσον εμφανιστεί ανάγκη.
Το Future Bus ενσωματώνει το σύστημα αυτόνομης οδήγησης CityPilot, το οποίο είναι προσαρμοσμένο στις ανάγκες μετακίνησης ενός αστικού λεωφορείου. Το CityPilot είναι εφοδιασμένο με 10 κάμερες, ραντάρ μικρού και μεγάλου βεληνεκούς, ενσωματωμένο GPS και συνδεσιμότητα Wi-Fi, τα οποία λειτουργούν ως μέσα επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον. Χάρη σε όλα αυτά τα μέσα συνδεσιμότητας, το λεωφορείο αναγνωρίζει πότε πρέπει να σταματά στις στάσεις και στα φανάρια, να μπαίνει σε τούνελ ή να φρενάρει κάθε φορά που συναντάει εμπόδιο.
Το όχημα κινείται με ταχύτητες έως 70 χλμ./ώρα και σταματάει σε απόσταση εκατοστού από τις στάσεις για την επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών. Ο οδηγός βρίσκεται κυριολεκτικά πίσω από το τιμόνι, αφού δεν χρειάζεται καν να το κρατάει, διατηρώντας τον ρόλο του «επιβλέποντα«. Θα χρειαστεί να επέμβει μόνο σε έκτακτη περίσταση, αν και τα συστήματα είναι τόσο προηγμένα που πιθανότατα δεν θα χρειαστεί καν η ανθρώπινη παρέμβαση.
Για το Future Bus, η Mercedes-Benz εστίασε σε μία καινοτόμο αντίληψη αναφορικά με τον σχεδιασμό του οχήματος. Εξωτερικά, οι αρμονικές γραμμές και τα ασύμμετρα περιγράμματά του μιμούνται το αστικό αρχιτεκτονικό τοπίο. Το ίδιο ισχύει και για το εσωτερικό, ο σχεδιασμός του οποίου αντλεί έμπνευση από τις πλατείες και τα πάρκα της πόλης.
Χωρίζεται σε τρεις διακριτούς τομείς και ο επιβάτης μπορεί να επιλέξει θέση σε οποιονδήποτε από αυτούς, ανάλογα με τη διάρκεια της παραμονής του στο λεωφορείο. Στα πλεονεκτήματά του συγκαταλέγονται επίσης η μειωμένη κατανάλωση καυσίμου, αλλά και οι λιγότερες φθορές στα λάστιχά και τα μηχανικά μέρη του, λόγω της πιο ομαλής αυτοματοποιημένης λειτουργίας του.
Για να δούμε λεωφορεία σαν το Future Bus, να πραγματοποιούν πραγματικά δρομολόγια μέσα στις πόλεις μας, χρειάζονται ακόμη πολλές ενέργειες, από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές. Δεν έγκειται μόνο στους κατασκευαστές λεωφορείων να εξελίξουν αξιόπιστα και ασφαλή συστήματα πλοήγησης για τα οχήματα που αναπτύσσουν. Πρέπει ταυτόχρονα να ετοιμαστούν οι σχετικές υποδομές που θα επιτρέψουν την ενσωμάτωσή τους στις πόλεις, και βέβαια το νομοθετικό πλαίσιο που θα προβλέπει τη χρήση τέτοιων οχημάτων στο μέλλον. Ο δρόμος είναι μακρύς, αλλά τα πρώτα βήματα έχουν γίνει.
Το Future Bus διένυσε ήδη τα πρώτα του χιλιόμετρα πλήρως αυτόνομης πορείας στο πλαίσιο ειδικής επίδειξης που πραγματοποιήθηκε στο Άμστερνταμ. Πιο συγκεκριμένα, το λεωφορείο κινήθηκε χωρίς να απαιτηθεί η επέμβαση οδηγού για 20 χλμ. σε ένα τμήμα της λεωφορειολωρίδας που συνδέει το αεροδρόμιο του Schiphol με την πόλη Haarlem. To Future Bus ολοκλήρωσε τη διαδρομή χωρίς προβλήματα, «υπακούοντας» στη σήμανση και τους φωτεινούς σηματοδότες, φρενάροντας αναλόγως με την κίνηση, περνώντας μέσα από τούνελ αλλά και σταματώντας στις στάσεις, ως ένα τυπικό αστικό λεωφορείο, υπό την επίβλεψη ενός μηχανικού της εταιρείας ο οποίος βρισκόταν εντός του οχήματος.
Τι λέτε; Θα επιβιβαζόσασταν;