Ιπτάμενα ταξί; Ναι παρακαλώ. Πότε έρχονται στην Ελλάδα;

Ιπτάμενα ταξί; Ναι παρακαλώ. Πότε έρχονται στην Ελλάδα;

Μέχρι το 2026, μικρά αεροσκάφη, με χωρητικότητα και κόστος διαδρομής αντίστοιχα των συμβατικών ταξί ενδέχεται να εξυπηρετούν τις ανάγκες μετακίνησης των κατοίκων και των επισκεπτών στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Εάν συχνά-πυκνά βρίσκεστε παγιδευμένοι στην κίνηση οποιασδήποτε μεγαλούπολης, τότε σίγουρα θα έχετε ευχηθεί να μπορούσατε να φτάσετε στον προορισμό σας πετώντας!

final_taxi1

Photo credit: Free to use from Pexels

Για να αντιμετωπίσει την κίνηση μητροπόλεων όπως η Νέα Υόρκη, μία αμερικανική εταιρεία σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα ιπτάμενο λεωφορείο. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Το νέο ιπτάμενο ηλεκτρικό λεωφορείο που αλλάζει τα δεδομένα».

Παραδείγματος χάρη η Αθήνα: Όπως προέκυψε από έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, η κίνηση στους δρόμους της πρωτεύουσας έχει αυξηθεί ιδιαίτερα σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα, και συνεχίζει να αυξάνεται χρόνο με το χρόνο. Στο πλαίσιο αυτό, η είδηση ότι μέσα στην επόμενη πενταετία θα μπορούμε να μετακινούμαστε με μικρά αεροσκάφη –με κόστος ανά χιλιόμετρο, απολύτως συγκρίσιμο με αυτό ενός συμβατικού ταξί– ακούγεται μάλλον σαν «όραμα».

Το όραμα για γρήγορες & απρόσκοπτες μετακινήσεις

Το όραμα για γρήγορες και απρόσκοπτες μετακινήσεις, μοιράζεται η κοινοπραξία Orama Nexus, η οποία όπως ανακοίνωσε πρόσφατα, στοχεύει μέχρι το 2026 να φέρει στην Ελλάδα τα αεροσκάφη τύπου eVTOL: Πρόκειται για ηλεκτρικά αεροσκάφη κάθετης απογείωσης και προσγείωσης, χωρίς να απαιτείται η ύπαρξη σχετικού αεροδιαδρόμου.

Τα εν λόγω αεροσκάφη έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να επιχειρούν στα αστικά κέντρα, επιτρέποντας την απρόσκοπτη, αποδοτική και ταχύτατη μεταφορά των επιβατών, με τρόπο οικονομικό και περιβαλλοντικά βιώσιμο. Ειδικότερα, θα μπορούν να μεταφέρουν μέχρι έξι επιβάτες με μηδενικές εκπομπές ρύπων, ελάχιστα επίπεδα θορύβου και κόστος συγκρίσιμο με αυτό ενός συμβατικού ταξί.

Photo credits: O-Lifestyle

Αν και στην Ελλάδα θα πρέπει να περιμένουμε μερικά χρόνια ακόμη, στην Κίνα ήδη δοκιμάζονται τα πρώτα διθέσια επιβατικά drones, χωρίς όμως χειριστή. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Ιπτάμενα ταξί: Έτοιμα για απογείωση τα drones χωρίς πιλότο».

Τα εμπόδια των εναέριων πτήσεων βρίσκονται στη γη

Ωστόσο, προκειμένου να λειτουργήσει ένα τέτοιο δίκτυο υποδομών, απαιτείται αφενός ένα νομοθετικό πλαίσιο εναέριας κυκλοφορίας, το οποίο θα επιτρέψει την ομαλή ενσωμάτωση του νέου αυτού κλάδου. Ήδη, η Ευρωπαϊκή Ένωση σε συνεργασία με τον Οργανισμό για την Αεροπορική Ασφάλεια (EASA) έχουν καταρτίσει ένα αρχικό ρυθμιστικό πλαίσιο ως προς αυτήν την κατεύθυνση.

Αφετέρου, για την παροχή υπηρεσιών προηγμένης αεροκινητικότητας, χρειάζεται πρώτα από όλα η ανάπτυξη του εν λόγω δικτύου. Σύμφωνα με την Orama Nexus, η εξυπηρέτηση των eVTOL θα γίνεται από σταθμούς κάθετης προσγείωσης και απογείωσης, που ονομάζονται Vertiport. Οι εν λόγω σταθμοί είναι σχεδιασμένοι ώστε να βρίσκονται σε αστικά κέντρα: Σε διαθέσιμους ανοιχτούς χώρους ή κατάλληλα διαμορφωμένα δώματα κτιρίων.

Τα πρώτα Vertiports στην Αθήνα & τη Θεσσαλονίκη

Η Orama Nexus θα ξεκινήσει με την κατασκευή των πρώτων της Vertiports σε κεντρικά σημεία και προάστια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, συνδέοντας σε πρώτη φάση τις κύριες διεθνείς πύλες εισόδου επισκεπτών στη χώρα. Παραδείγματος χάρη τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών με το κέντρο της πόλης καθώς και με ένα πλήθος δημοφιλών προορισμών.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της κοινοπραξίας, κ. Alain Grangé, η Ελλάδα δεν επιλέχθηκε τυχαία για την πιλοτική έναρξη του project: «Μετά από ενδελεχή έρευνα στην παγκόσμια αγορά, είμαστε περήφανοι που επιλέξαμε την Ελλάδα για την εφαρμογή του καινοτόμου αυτού συστήματος αερομεταφοράς, που θα επιτρέψει στους κατοίκους της Αθήνας να διασχίζουν την πόλη τους σε λιγότερο από 10 λεπτά και με κόστος αντίστοιχο ενός ταξί».

Photo credit: O-Lifestyle

Επί του παρόντος, βρίσκονται σε εξέλιξη διαβουλεύσεις με διάφορους κρατικούς φορείς και εν δυνάμει συνεργάτες από συναφείς τομείς δραστηριότητας. Ωστόσο, η Orama Nexus προτίθεται να προχωρήσει στην απόκτηση των απαιτούμενων ακινήτων και στις διαδικασίες αδειοδότησης για την κατασκευή των πρώτων σταθμών Vertiport, μέσα στο 2023. Όπως επεσήμανε ο κ. Grangé, μετά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, σειρά θα πάρει η περιφέρεια, με την κατασκευή σταθμών Vertiport σε περισσότερα από είκοσι περιφερειακά αστικά κέντρα και νησιά.

Παράλληλα, θα συνεχιστεί η ανάπτυξη του δικτύου, με την εγκατάσταση περισσότερων από εκατό Vertistops, δηλαδή μικρών στάσεων επιβίβασης – αποβίβασης επιβατών, σε όλη την Ελλάδα.

Πότε θα δούμε τα πρώτα ιπτάμενα ταξί στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη; Η κοινοπραξία εκτιμά ότι οι νομοθετικές ρυθμίσεις και τα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα παράδοσης των κατασκευαστών eVTOL, θα της επιτρέψουν να ξεκινήσει τις υπηρεσίες της στην Ελλάδα έως το 2026.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ

Το Pencil On The Moon είναι μια πρωτοβουλία με την υποστήριξη της Generali, η οποία παρακολουθεί στενά όλες τις νέες τάσεις, προκειμένου να συνεχίσει να εξελίσσεται και να προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.

Οι πιο προηγμένες επιστημονικές έρευνες, οι πιο εξελιγμένες τεχνολογίες αλλά και οι πιο καινοτόμες εφευρέσεις εξετάζονται προσεκτικά υπό το πρίσμα της εφαρμογής τους στα πεδία της καθημερινότητας με βάσικη αρχή ότι ο άνθρωπος είναι πάντα πάνω από την τεχνολογία.

Αυτή είναι η πηγή από την οποία αντλούμε μελάνι για τις πένες αυτού του blog με έναν κοινό στόχο:

Να γνωρίσουμε, κατανοήσουμε και στο τέλος να αξιοποίησουμε τις νέες τεχνολογίες προς όφελος του ανθρώπου.

Η Generali στηρίζει έμπρακτα αυτή την πρωτοβουλία πιστή στη δεσμεύσή της:

«Να στηρίζει τους ανθρώπους για να δημιουργούν ένα ασφαλέστερο μέλλον για τις ζωές και τα όνειρά τους»

…Αλλά και ανοιχτή στη σκέψη ότι πολλές φορές αρκεί ένα μολύβι για να γράφουμε στο φεγγάρι.