Μεγάλοι κατασκευαστές διαγωνίζονται ήδη για την ανάπτυξη των πρώτων επιβατικών αεροσκαφών χωρίς πλήρωμα.
Μεγάλοι κατασκευαστές διαγωνίζονται ήδη για την ανάπτυξη των πρώτων επιβατικών αεροσκαφών χωρίς πλήρωμα.
Τα επιβατικά drones παρουσιάζονται από πολλούς ως η λύση για το πρόβλημα της αστικής μετακίνησης στο μέλλον. Κάποιοι όμως θεωρούν ότι το μέλλον αυτό είναι αρκετά πιο κοντά απ’ ό,τι φανταζόμαστε. Η ιδέα του μη επανδρωμένου επιβατικού εναέριου οχήματος δεν είναι καινούρια. Έως τώρα, βέβαια, τη συναντούσαμε σε σελίδες μυθιστορημάτων επιστημονικής φαντασίας ή σε φουτουριστικές ταινίες του Hollywood.
Στην εποχή μας, όμως, πολλές από τις ιδέες που εκκινούν από τo sci-fi περιβάλλον εφαρμόζονται στον πραγματικό κόσμο. Το πρώτο επιβατικό drone χωρίς πιλότο αναμένεται να πετάξει μέσα στο 2018 στον ουρανό του Ντουμπάι. Αρκετές εταιρείες ετοιμάζουν τις δικές τους υλοποιήσεις διερευνώντας τις πιθανές τους χρήσεις. Οι επικρατέστερες και πλέον λογικές μέχρι σήμερα είναι η αξιοποίησή τους ως ιπτάμενα ταξί ή ως ασθενοφόρα και εν γένει αεροσκάφη εκτάκτου ανάγκης.
Πριν λίγες ημέρες, η Rolls-Royce παρουσίασε ένα concept ιπτάμενου ταξί χωρητικότητας έως πέντε επιβατών. Θα πιάνει τα 400 χλμ/ώρα και θα έχει δυνατότητα να πετάει έως 600 χιλιόμετρα χωρίς ανεφοδιασμό, όταν ξεκινήσει τις εμπορικές πτήσεις του στις αρχές της επόμενης δεκαετίας.
Μία από τις πλέον δραστήριες εταιρείες του κλάδου των μεταφορών, παρουσιάζεται αρκετά «ζεστή» και στον τομέα των αερομεταφορών. Η Uber έχει διοργανώσει δύο μεγάλα συνέδρια με κατασκευαστές, προγραμματιστές και στελέχη του κλάδου των μεταφορών διερευνώντας τις δυνατότητες των επιβατικών drones. Αν και η Uber δεν έχει συγκεκριμενοποιήσει τα πλάνα της για το λανσάρισμα των πρώτων ιπτάμενων ταξί, υψηλόβαθμα στελέχη της τονίζουν ότι αποτελούν βασική τους προτεραιότητα για τα επόμενα χρόνια.
Ήδη με την Uber συνεργάζονται οι κατασκευαστές Embraer, Karem και Pipistrel Aircraft, που έχουν παρουσιάσει τα concepts τους. Παράλληλα, η Aurora Flight Sciences (θυγατρική της Boeing) και η Bell δουλεύουν πυρετωδώς για να παρουσιάσουν τα δικά του μοντέλα, τα οποία πρέπει να πληρούν τις βασικές προδιαγραφές της Uber: να είναι πλήρως ηλεκτροκίνητα, να μην είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρα, αλλά ούτε θορυβώδη, ενώ εξίσου βασική προϋποθεση είναι η δυνατότητα κατακόρυφης απογείωσης και προσγείωσης (eVTOL).
Εφόσον ξεπεραστούν οι τεχνικές προκλήσεις και τεθεί εγκαίρως το κανονιστικό πλαίσιο, τα στελέχη της Uber θεωρούν ότι θα πρωτοστατήσουν στην κούρσα των αερομεταφορών χωρίς πιλότο.
Αρκετοί αναλυτές, όμως, εκφράζουν σοβαρότατες επιφυλάξεις για το μέλλον των επιβατικών drones χωρίς πιλότο. Επισημαίνουν τους κινδύνους και την πολυπλοκότητα του εγχειρήματος, ακόμη κι αν περιορίζεται σε συγκεκριμένο αστικό πλαίσιο υπό αυστηρό έλεγχο.
Ο συντονισμός της εναέριας κυκλοφορίας των drones, ο καθορισμός των κανόνων και του νομικού πλαισίου, και βέβαια η ασφάλεια των επιβατών είναι τα ζητούμενα που θα κρίνουν τις πιθανότητες εξάπλωσης μιας τόσο υποσχόμενης και ταυτόχρονα τόσο αμφιλεγόμενης τεχνολογίας.