Μετά το αυτοκίνητο, έρχεται και το ηλεκτρικό αεροπλάνο;

Μετά το αυτοκίνητο, έρχεται και το ηλεκτρικό αεροπλάνο;

Η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των αερομεταφορών αποτελεί σήμερα επιτακτική ανάγκη. Και ένας από τους τρόπους που εξετάζονται για την επίτευξή της, είναι η ανάπτυξη ηλεκτρικών αεροσκαφών.

Γνωρίζατε ότι αν πετάξετε από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη με το αεροπλάνο της γραμμής «επιβαρύνετε» την ατμόσφαιρα με 112 κιλά διοξειδίου του άνθρακα (CO2);

final_eplane1

Photo credit: Pexels

Μία ωριαία πτήση εκλύει στην ατμόσφαιρα 112 κιλά CO2 ανά επιβάτη. Από την άλλη, ένα αεροπλάνο που μοιάζει με πτηνό, είναι η αφρικανική πρόταση για εναέριες μετακινήσεις με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Το Macrobat είναι η νέα πρόταση για “καθαρές” αερομεταφορές».

Ή μήπως προτιμάτε την Σαντορίνη; Μία ωριαία πτήση με ελικόπτερο αντιστοιχεί σε 500 κιλά ρύπων ανά επιβάτη. Εάν πάλι διαθέτετε ιδιωτικό τζετ, οι εκπομπές εκτοξεύονται σε 2-8 μετρικούς τόνους άνθρακα την ώρα, δηλαδή 2.000-8.000 κιλά CO2 για κάθε ταξιδιώτη!

Τα παραπάνω στοιχεία είναι ενδεικτικά των επιπτώσεων της σύγχρονης αεροπλοΐας στην ατμόσφαιρα. Γι’ αυτό και στο πλαίσιο της παγκόσμιας συζήτησης για την κλιματική αλλαγή, η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των αερομεταφορών, αποτελεί σήμερα επιτακτική ανάγκη. Ένας από τους τρόπους που εξετάζονται για την επίτευξη μίας λιγότερο ρυπογόνου αεροπλοΐας, είναι η ανάπτυξη ηλεκτρικών αεροσκαφών μηδενικών εκπομπών.

Photo credit: Pexels

Υπάρχουν σήμερα ηλεκτρικά αεροπλάνα;

Αν και η έννοια των ηλεκτρικών αεροπλάνων ακούγεται μάλλον πρωτότυπη, ήδη αρκετά μικρά αεροσκάφη που τροφοδοτούνται από μπαταρίες ιόντων λιθίου, διασχίζουν τους αιθέρες. Αξιοποιούνται κυρίως σε εκπαιδευτικές πτήσεις, καθώς και σε ταξίδια αναψυχής και μικρής εμβέλειας.

Ωστόσο, η πραγματική πρόκληση βρίσκεται στην ανάπτυξη μεγάλων ηλεκτρικών αεροπλάνων, ικανών για εμπορική χρήση και ταξίδια μεγάλων αποστάσεων. Σημαντικότερο εμπόδιο: Η αποτελεσματική και επαρκής τροφοδοσία τους.

Photo credits: Electrifly-In - Markus A. Jegerlehner / fotojeger gmbh

Η διεθνής έκθεση Electrifly-In επικεντρώνεται στην προώθηση και ανάπτυξη μικρών ηλεκτρικών αεροσκαφών.

Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά αεροπλάνα, τα οποία χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα για την κίνησή τους, στα ηλεκτροκίνητα η πρόωση βασίζεται στην άμεση μετατροπή της ενέργειας των μπαταριών σε μηχανική ενέργεια στους έλικες. Οι μπαταρίες που υπάρχουν σήμερα καλύπτουν ικανοποιητικά τις ανάγκες των μικρών, ηλεκτρικών αεροσκαφών, εντούτοις, η περιορισμένη ενεργειακή πυκνότητά τους δεν επιτρέπει την κάλυψη μεγαλύτερων αποστάσεων.

Μετά το αυτοκίνητο, έρχεται και το αεροπλάνο υδρογόνου;

Καθώς η τεχνολογία των μπαταριών βελτιώνεται συνεχώς, με τους ερευνητές να προσπαθούν να αυξήσουν την ενεργειακή πυκνότητά τους, μειώνοντας ταυτόχρονα το βάρος τους, κάποιες εταιρείες επενδύουν σε άλλες υποσχόμενες τεχνολογίες προκειμένου να περιορίσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμά τους.

Παραδείγματος χάρη η EasyJet. Η μεγαλύτερη χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία της Βρετανίας, αν και είχε δεσμευτεί για την έναρξη πτήσεων μικρών αποστάσεων για ηλεκτροκίνητα με μπαταρία έως το 2030, πρόσφατα επανακαθόρισε τους στόχους της, ανακοινώνοντας το λανσάρισμα ενός «αεροσκάφους μεγέθους easyJet» –που θα μεταφέρει περίπου 200 επιβάτες– έως το 2035. Ωστόσο, θα τροφοδοτείται από καύσιμο υδρογόνου.

Όπως συμβαίνει και με τα αυτοκίνητα υδρογόνου, τα υπό ανάπτυξη αυτά καινοτόμα αεροσκάφη, θα μετατρέπουν το υδρογόνο σε ηλεκτρική ενέργεια, παράγοντας μόνο υδρατμούς ως υποπροϊόν. Καθώς όμως πρόκειται για μία αναδυόμενη τεχνολογία, οι δυνατότητες των αεροσκαφών υδρογόνου μένει να αποδειχθούν.

Καθώς η τεχνολογία των μπαταριών βελτιώνεται συνεχώς, υδρογόνο, υβριδικά & eVTOLs, αποτελούν βιώσιμες εναλλακτικές προσεγγίσεις για πτήσεις μεγάλων και μικρών αποστάσεων.

final_eplane6b

Photo credit: Pexels

Λίγο πριν την πλήρως ηλεκτροκίνητη αεροπλοΐα;

Στο πλαίσιο αυτό, τα υβριδικά αεροσκάφη αποτελούν ένα ενδιάμεσο στάδιο προς την πλήρως ηλεκτροκίνητη πτήση. Συνδυάζοντας ηλεκτρική και συμβατική πρόωση, δηλαδή μπαταρίες με κινητήρες εσωτερικής καύσης, συνιστούν μία πιο βιώσιμη λύση, με χαμηλότερο αποτύπωμα από τα παραδοσιακά αεροσκάφη. Μεγάλες εταιρείες όπως η Airbus, και νεοφυείς όπως η Ampaire Electric και η Eviation, εργάζονται ήδη προς αυτή την κατεύθυνση.

Παράλληλα, τα υπό ανάπτυξη ηλεκτρικά αεροσκάφη κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (eVTOL) εκτιμάται ότι θα φέρουν επανάσταση στις μεταφορές εντός των πόλεων. Μέσα στην επόμενη δεκαετία, μικρά αεροσκάφη, με χωρητικότητα και κόστος διαδρομής αντίστοιχα των συμβατικών ταξί ενδέχεται να εξυπηρετούν τις ανάγκες μετακίνησης των κατοίκων και των επισκεπτών μεγάλων πόλεων, ακόμα και στη χώρα μας.

Βρισκόμαστε σε ένα ενδιάμεσο στάδιο, λίγο ή πολύ πριν μία ηλεκτροκίνητη αεροπλοΐα; Κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα. Εντούτοις, ανεξαρτήτου αποτελέσματος, τα πρώτα βήματα προς αερομεταφορές μηδενικών εκπομπών είναι πλέον γεγονός.

Ανακαλύψτε περισσότερα σχετικά με το γιατί το μέλλον των μεταφορών είναι «ηλεκτρικό» στο ειδικό αφιέρωμα του Pencil On the Moon «Ηλεκτροκίνηση: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε».

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ

Το Pencil On The Moon είναι μια πρωτοβουλία με την υποστήριξη της Generali, η οποία παρακολουθεί στενά όλες τις νέες τάσεις, προκειμένου να συνεχίσει να εξελίσσεται και να προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.

Οι πιο προηγμένες επιστημονικές έρευνες, οι πιο εξελιγμένες τεχνολογίες αλλά και οι πιο καινοτόμες εφευρέσεις εξετάζονται προσεκτικά υπό το πρίσμα της εφαρμογής τους στα πεδία της καθημερινότητας με βασική αρχή ότι ο άνθρωπος είναι πάντα πάνω από την τεχνολογία.

Αυτή είναι η πηγή από την οποία αντλούμε μελάνι για τις πένες αυτού του blog με έναν κοινό στόχο:

Να γνωρίσουμε, κατανοήσουμε και στο τέλος να αξιοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες προς όφελος του ανθρώπου.

Η Generali στηρίζει έμπρακτα αυτή την πρωτοβουλία πιστή στη δέσμευσή της:

«Να στηρίζει τους ανθρώπους για να δημιουργούν ένα ασφαλέστερο μέλλον για τις ζωές και τα όνειρά τους»

…Αλλά και ανοιχτή στη σκέψη ότι πολλές φορές αρκεί ένα μολύβι για να γράφουμε στο φεγγάρι.