Είτε βρίσκονται ακόμα στα προσχέδια, είτε ήδη κυκλοφορούν, τα νέα αυτοκίνητα ενσωματώνουν φουτουριστικά συστήματα φωτισμού που προσφέρουν πολλά περισσότερα από το να δείχνουν απλώς το δρόμο.
Είτε βρίσκονται ακόμα στα προσχέδια, είτε ήδη κυκλοφορούν, τα νέα αυτοκίνητα ενσωματώνουν φουτουριστικά συστήματα φωτισμού που προσφέρουν πολλά περισσότερα από το να δείχνουν απλώς το δρόμο.
Τι δίνει σε ένα νέο αυτοκίνητο αυτό «το κάτι» παραπάνω που αναζητούν μερικοί άνθρωποι σε ένα μέσο μετακίνησης; Ίσως ένα αεροδυναμικό σχήμα ή η δυνατότητα ανάπτυξης ταχυτήτων που αψηφούν κάθε λογική. Για άλλους πάλι ίσως αρκεί ένα καλαίσθητο και αναπαυτικό εσωτερικό. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες άλλωστε αναζητούν συνεχώς νέους τρόπους προκειμένου τα οχήματά τους να ξεχωρίζουν από το πλήθος.
Στο Cybertruck, το πολυαναμενόμενο –από το 2021– φορτηγάκι της Tesla, κάθε στοιχείο, μεταξύ των οποίων και ο φωτισμός του, διακρίνεται για το φουτουριστικό design του. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Τα νέα μοντέλα αυτοκινήτων που έρχονται το 2021».
Ωστόσο, δεδομένου ότι η πρώτη εντύπωση είναι καθοριστική για πολλούς αγοραστές, η εξωτερική σχεδίαση αποτελεί σημαντικό σημείο εστίασης για τους σχεδιαστές αυτοκίνητων. Στο πλαίσιο αυτό, ο εξωτερικός φωτισμός –ένας τομέας του οχήματος που μέχρι πρόσφατα είχε καθαρά λειτουργικό χαρακτήρα– θεωρείται πλέον ως ένα «ζωτικής» σημασίας σχεδιαστικό στοιχείο.
Σύμφωνα με τον Raphael Zammit, πρόεδρο του μεταπτυχιακού προγράμματος Μεταφορών σε μια από τις κορυφαίες σχολές σχεδιασμού αυτοκινήτων παγκοσμίως, το College of Creative Studies στο Ντιτρόιτ των ΗΠΑ «ο φωτισμός είναι το νέο χρώμιο» για τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Ο φωτισμός, κατά τον Zammit, αποτελεί αναπόσπαστο σημείο του μάρκετινγκ των αυτοκινητοβιομηχανιών, διότι, όπως συνέβη στο παρελθόν με το χρώμιο, μπορεί να αναδείξει τα μοναδικά χαρακτηριστικά ενός brand.
Οι φοιτητές του μεταπτυχιακού προγράμματος μεταφορών στο College of Creative Studies δίνουν έμφαση στο φωτισμό που φέρουν τα οχήματα που σχεδιάζουν.
Από την άλλη, ο Petr Nevřela, επικεφαλής του design συστημάτων φωτισμού για μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, υποστηρίζει ότι ο εξωτερικός φωτισμός συμπληρώνει τον αισθητικό χαρακτήρα ενός αυτοκινήτου. Ταυτόχρονα όμως περιλαμβάνει ένα ολοένα διευρυνόμενο φάσμα λειτουργιών.
Κατά τον Nevřela και την ομάδα του, τα συστήματα φωτισμού των αυτοκινήτων αφενός έχουν γίνει πιο περίπλοκα όσον αφορά την αισθητική εμφάνιση, αλλά και την τοποθέτησή τους στο όχημα. Αφετέρου, είναι πιο λειτουργικά, δεδομένου ότι ενσωματώνουν αισθητήρες που τους επιτρέπει να «αντιδρούν έξυπνα» σε διάφορες καταστάσεις.
Παραδείγματος χάρη, πολλά νέα μοντέλα φέρουν τους λεγόμενους προσαρμοζόμενους προβολείς δέσμης πορείας, οι οποίοι ρυθμίζονται αυτόματα, βελτιώνουν την ορατότητα όταν οδηγείτε νύχτα και βοηθάνε στη μείωση του θαμπώματος για τους οδηγούς της αντίθετης κατεύθυνσης. Παράλληλα, εταιρείες όπως η Ford αναπτύσσουν συστήματα φωτισμού και προβολείς που μπορούν να ανιχνεύσουν ζώα, πεζούς και ποδηλάτες, πριν καν εμφανιστούν στην πορεία του αυτοκινήτου.
Ωστόσο, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται ήδη σε πορεία ανάπτυξης της αυτόνομης οδήγησης, οι ειδικοί αναγνωρίζουν ότι (και) ο σχεδιασμός του φωτισμού των αυτοκινήτων θα πρέπει να μεταμορφωθεί. Άλλωστε, τα αυτόνομα οχήματα δεν θα χρειάζονται προβολείς, ούτε καν για να πορεύονται τις βραδινές ώρες: Θα χρησιμοποιούν εξελιγμένα συστήματα ραντάρ, καμερών και ψηφιακών χαρτών, προκειμένου να ανιχνεύουν τον κόσμο γύρω τους.
Πώς τα αυτόνομα οχήματα θα «βλέπουν» τόσο τα υπόλοιπα όσο και τον δρόμο, τους πεζούς, τα εμπόδια και οτιδήποτε άλλο θα πρέπει να αντιλαμβάνονται ώστε να οδηγούν χωρίς απρόοπτα; Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Τα αυτόνομα οχήματα «βλέπουν» με μάτια-laser».
Στο πλαίσιο αυτό, ο φωτισμός θα εξακολουθεί να είναι απαραίτητος για τους πεζούς! Ώστε ως άνθρωποι, χωρίς ραντάρ ή εξελιγμένες δυνατότητες νυχτερινής όρασης, να μπορούμε να εντοπίζουμε τα αυτοκινούμενα οχήματα – όταν έρχονται προς το μέρος μας. Από αυτήν την άποψη, πέρα από το να διευκολύνουν τη νυχτερινή οδήγηση ή να προσθέτουν πόντους στο design των πολυτελών οχημάτων, τα φώτα ενδέχεται να λειτουργούν ως απαραίτητοι μηχανισμοί για τη συνύπαρξή μας με τα αυτοκίνητα-ρομπότ του μέλλοντος.
Γι’ αυτό και οι προβολείς των φουτουριστών σχεδιαστών αυτοκινήτων δεν στρέφονται αδίκως στα φώτα.