Τεχνολογίες και οι εφαρμογές που φέρνουν την αυτόνομη οδήγηση πιο κοντά
Τεχνολογίες και οι εφαρμογές που φέρνουν την αυτόνομη οδήγηση πιο κοντά
Τα έξυπνα οχήματα παραμένουν διαρκώς στο προσκήνιο, και οι διαρκείς τεχνολογικές και επιστημονικές ανακαλύψεις υπόσχονται να τα καταστήσουν ακόμη πιο έξυπνα, ασφαλή και χρηστικά. Στην πορεία όμως προς την ημιαυτόνομη και, κάποια στιγμή στο μέλλον, την πλήρως αυτόνομη οδήγηση, δεν αρκούν μόνο το έξυπνα οχήματα. Χρειάζονται και έξυπνοι δρόμοι.
Οι ιδέες και οι πειραματικές εφαρμογές smart roads είναι ήδη αρκετές, αλλά για πρώτη φορά το φετινό καλοκαίρι ένας δημόσιος δρόμος μετατρέπεται σε επιφάνεια αφής. Πρόκειται για τον Highway 285 στο Κολοράντο των ΗΠΑ. Ο πρώτος smart αυτοκινητόδρομος θα δοκιμαστεί για μια περίοδο πέντε ετών, ώστε να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα.
Το έξυπνο οδοστρώματα αλλά και τα πεζοδρόμια εκατέρωθεν είναι εφοδιασμένα με αισθητήρες αφής, που λειτουργούν όπως περίπου οι οθόνες αφής ή τα pads στους φορητούς υπολογιστές. Το υφιστάμενο οδόστρωμα θα καλύπτεται από πλάκες στις οποίες θα ενσωματώνονται καλώδια οπτικών ινών ειδικά διαμορφωμένων ως αισθητήρες πίεσης, αλλά και πομποδέκτες που θα διασφαλίζουν τη συνδεσιμότητα μέσω Wi-Fi.
Η πρακτική τους χρήση είναι ότι μπορούν να ειδοποιούν τους διερχόμενους οδηγούς για τις κυκλοφοριακές συνθήκες –προκειμένου να αποφεύγουν τη συμφόρηση και τις καθυστερήσεις–, για την κατάσταση του οδοστρώματος (ειδικά για έκτακτες περιπτώσεις, όπως χιονοπτώσεις, πλημμύρες ή πυρκαγιές), αλλά και για τυχόν τροχαία. Στις έκτακτες περιπτώσεις, μάλιστα, οι αισθητήρες στέλνουν αυτομάτως ειδοποιήσεις και σήματα στις αρμόδιες αρχές άμεσης βοήθειας με ακριβή θέση, περιγραφή και εικόνα ώστε να επέμβουν έγκαιρα.
Παράλληλα, το υπουργείο Μεταφορών του Κολοράντο ετοιμάζεται για μια άλλη εφαρμογή έξυπνων δρόμων στο ορεινό δίκτυο της περιοχής. H ανάπτυξη του V2X (vehicle-to-everything) περιβάλλοντος θα είναι το πρώτο βήμα για την ανάπτυξη του Internet των Δρόμων.
Εφόσον οι πρώτες δοκιμές κριθούν επιτυχείς, οι έξυπνοι δρόμοι θα επεκταθούν και θα αξιοποιηθούν ειδικά σε απομακρυσμένες αγροτικές και νησιωτικές περιοχές όπου τα τροχαία συχνά αποδεικνύονται μοιραία, λόγω αργοπορημένης επέμβασης των αρχών.
Το ευνόητο ζήτημα που προκύπτει όμως είναι το κόστος, ειδικά αν αποφασιστεί η εκτεταμένη υλοποίηση. Όπως εκτιμούν οι αρχές, το κόστος μετατροπής μιας υφιστάμενης εθνικής οδού σε smart highway ανέρχεται σε περίπου 4 εκατομμύρια δολάρια ανά μίλι, ποσό κατά προσέγγιση διπλάσιο από αυτό που απαιτείται για την κατασκευή ενός συμβατικού δρόμου.
Ενδέχεται όμως στην πράξη η εξοικονόμηση που θα προκύψει να είναι μεγαλύτερη από το αρχικό κόστος κατασκευής. Σε κάθε περίπτωση, η νέα εποχή της αυτοκίνησης αναμένεται πολύ πιο συναρπαστική απ' ό,τι μπορούσαμε να φανταστούμε.