Ο άνεμος, μια πηγή ενέργειας παλαιότερη από την ίδια τη ναυτιλία, αναδύεται ως «πράσινη» λύση για την τροφοδοσία του ρυπογόνου κλάδου των θαλάσσιων μεταφορών στο προσεχές μέλλον.
Ο άνεμος, μια πηγή ενέργειας παλαιότερη από την ίδια τη ναυτιλία, αναδύεται ως «πράσινη» λύση για την τροφοδοσία του ρυπογόνου κλάδου των θαλάσσιων μεταφορών στο προσεχές μέλλον.
Πριν από λίγες εβδομάδες, ένα φορτηγό πλοίο εξοπλισμένο με γιγαντιαία ιστία, ξεκίνησε το παρθενικό του ταξίδι από την Κίνα στη Βραζιλία. Και παρόλο που αρκετοί τίτλοι αναφέρθηκαν στην είδηση ως «παγκόσμια πρωτοτυπία», το μόνο σίγουρο είναι ότι οι σύγχρονοι ναυπηγοί δεν ανακάλυψαν και τον τροχό!
Πλέον των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών και οι επιβατικές αναζητούν «πράσινες» λύσεις. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Candela P-12: Το πρώτο “ιπτάμενο” ηλεκτρικό ferry boat».
Εντούτοις, η Πυξίδα του Ωκεανού (Pyxis Ocean), όπως ονομάζεται αυτή η σύγχρονη τριήρης, αποτελεί το πρώτο βήμα στην προσπάθειά τους να μελετήσουν εάν μία πανάρχαια τεχνολογία θα μπορούσε να φέρει την «πράσινη» επανάσταση στον ενεργοβόρο και ρυπογόνο κλάδο της ναυτιλίας.
Η ιστορία της ναυτιλίας εκτείνεται στα βάθη της ιστορίας της ανθρωπότητας. Και αν οι τριήρεις κινούνταν κατά κύριο λόγο χάρη στο σθένος των κωπηλατών τους, οι γαλέρες όργωναν για αιώνες τους ωκεανούς με τη βοήθεια του «αέρα στα πανιά τους». Μέχρι, βέβαια, την εμφάνιση της ατμομηχανής η οποία προσέθεσε την καύση άνθρακα στην ημερήσια διάταξη των ποντοπόρων μεταφορών.
Σήμερα, τα γιγαντιαία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα όποια καίνε ως επί το πλείστον μαζούτ, εκτιμάται ότι συνεισφέρουν στο 3% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Ωστόσο, η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι ζωτικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο. Καθώς λοιπόν αγωνίζεται να μειώσει τους εκατομμύρια τόνους CO2 που παράγει κάθε χρόνο, στελέχη του κλάδου θεωρούν ότι η αιολική ενέργεια είναι ένας πολλά υποσχόμενος τομέας προς διερεύνηση.
Τα ιστία του Pyxis Ocean, ύψους έως και 37,5 μέτρων, μπορούν να τοποθετηθούν στο κατάστρωμα φορτηγών πλοίων ώστε να εκμεταλλευτούν την αιολική ενέργεια.
Σύμφωνα με τον Jan Dieleman, πρόεδρο του τομέα θαλάσσιων μεταφορών της εταιρείας Cargill, για λογαριασμό της οποίας καθελκύστηκε το Pyxis Ocean «Η ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται σε ένα ταξίδι για την απαλλαγή της από τον άνθρακα. Δεν θα είναι εύκολο, θα είναι ωστόσο συναρπαστικό».
Το Pyxis Ocean, είναι το πρώτο μηχανοκίνητο σκάφος που εξοπλίστηκε εκ των υστέρων με δύο μεγάλα ιστία ή πτερύγια ύψους έως και 37,5 μέτρων. Τα WindWings, όπως τα ονομάζει η κατασκευάστρια εταιρεία Yara Marine Technologies, μπορούν να τοποθετηθούν στο κατάστρωμα φορτηγών πλοίων για να αξιοποιήσουν τη δύναμη του ανέμου, αποφέροντας μέση εξοικονόμηση καυσίμου έως και 30%. Το ποσοστό μπορεί να είναι ακόμη μεγαλύτερο εάν χρησιμοποιηθούν σε συνδυασμό με εναλλακτικά καύσιμα.
Το Pyxis Ocean θα μας βοηθήσει να μελετήσουμε εάν μία πανάρχαια τεχνολογία θα μπορούσε να φέρει την «πράσινη» επανάσταση στον ενεργοβόρο και ρυπογόνο κλάδο της εμπορευματικής ναυτιλίας. Διαβάστε περισσότερα για την ανάγκη απεξάρτησης από ρυπογόνες πηγές ενέργειας στο άρθρο «Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία: Ανοίγει το δρόμο για ένα βιώσιμο μέλλον».
Η ανάπτυξη των WindWings, αποτελεί μέρος ενός πιλοτικού έργου που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, με στόχο τη διερεύνηση νέων τεχνολογιών που θα επιτρέψουν μια «πράσινη» ενεργειακή μετάβαση για υπάρχοντα πλοία. Είναι ενδεικτικό ότι ένα παρόμοιο project αναπτύσσεται και από τη βρετανική κοινοπραξία Windship Technology, στο πλαίσιο διαγωνισμού για «πράσινες» ναυτιλιακές λύσεις που χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου.
Καθώς λοιπόν η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία για μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2050 βρίσκεται στα πρώτα στάδια υλοποίησής της, η διεθνής ναυτιλία καλείται να παίξει το δικό της ρόλο στην πορεία για ένα βιώσιμο μέλλον. Και όπως φαίνεται, αναζητώντας έμπνευση στο παρελθόν της, βάζει πλώρη για την απαλλαγή της από τον άνθρακα.