Η αναβίωση των αερόπλοιων δημιουργεί τις προϋποθέσεις για συναρπαστικές ταξιδιωτικές εμπειρίες σε απροσδόκητους προορισμούς, με έμπνευση από το πολυτελές παρελθόν των ιπτάμενων σκαφών που κυριάρχησαν στις αρχές του 20ου αιώνα.
Η αναβίωση των αερόπλοιων δημιουργεί τις προϋποθέσεις για συναρπαστικές ταξιδιωτικές εμπειρίες σε απροσδόκητους προορισμούς, με έμπνευση από το πολυτελές παρελθόν των ιπτάμενων σκαφών που κυριάρχησαν στις αρχές του 20ου αιώνα.
Τα αερόπλοια αποτέλεσαν το αποκορύφωμα της ταξιδιωτικής καινοτομίας στις δεκαετίες του 1920 και 1930. Τότε, το ταξίδι ήταν μία συναρπαστική εμπειρία μέσα σε ένα υπερπολυτελές ιπτάμενο σκάφος με Art Nouveau διακόσμηση, πορσελάνινα σερβίτσια, λινά τραπεζομάντηλα, γεύματα υψηλών προδιαγραφών και ζωντανή μουσική. Όσοι είχαν την οικονομική δυνατότητα, ανακάλυπταν τον κόσμο μέσα από μεγάλα παράθυρα με θέα σε ένα απολαυστικό τοπίο στα διακόσια μέτρα κάτω από τα πόδια τους.
Το αερόπλοιο Airlander υπόσχεται ένα πολυτελές ταξίδι για περίπου 130 άτομα. Ωστόσο, για όσους επιθυμούν πιο ιδιωτικές μετακινήσεις, μία ιταλική εταιρεία προτείνει ένα concept σούπερ γιοτ το οποίο μπορεί να αιωρείται, να επιπλέει και να διασχίζει αέρα και θάλασσα. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Το σούπερ γιοτ που κολυμπάει και πετάει».
Τα αερόπλοια έχουν από καιρό αντικατασταθεί από τα αεροπλάνα, ως συνέπεια αφενός της εξέλιξης της πτητικής τεχνολογίας, και αφετέρου μιας ακολουθίας δυστυχημάτων που έθεσε υπό αμφισβήτηση την ασφάλεια τους.
Ωστόσο, αρκετές νεοφυείς εταιρείες, εκτιμούν ότι χάρη σε νέα υλικά και προηγμένες τεχνικές κατασκευής, τα αερόπλοια μπορούν να διεκδικήσουν ξανά μια θέση στις αερομεταφορές. Επανεφευρίσκοντας την εν λόγω τεχνολογία προσφέρουν νέες ευκαιρίες τουριστικής αξιοποίησης σε niche αγορές –και μάλιστα με θετικό περιβαλλοντικό πρόσημο.
Τα αερόπλοια δεν εξαφανίστηκαν ποτέ εντελώς από το προσκήνιο: Θυμάστε το Ζέπελιν που πετούσε στον ουρανό της Αθήνας το καλοκαίρι του 2004 ως ένα επιπλέον μέτρο ασφάλειας κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων; Έχετε παρατηρήσει τα αερόστατα που περιηγούνται πάνω από αξιοθέατα ή χρησιμοποιούνται για λόγους διαφήμισης, παραδείγματος χάρη σε αθλητικές διοργανώσεις;
Ωστόσο, αυτό το παρακλάδι της βιομηχανίας αερομεταφορών είχε ήδη αρχίσει να παρακμάζει όταν το 1937 συνέβη η «Καταστροφή του Hindenburg», ένα δυστύχημα που κόστισε τη ζωή σε 36 επιβάτες και σηματοδότησε το τέλος της λεγόμενης «εποχής των αερόπλοιων». Μέχρι το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, τα αερόπλοια δεν μπορούσαν πλέον να ανταγωνιστούν την ταχύτητα και την εξοικονόμηση πόρων που προσέφεραν τα αεροπλάνα.
Εντούτοις, αν και κατά τη διάρκεια του περασμένου αιώνα, οι καινοτομίες στον τομέα των μεταφορών επέτρεψαν τη μεταφορά περισσότερων ανθρώπων και φορτίων πιο μακριά και πιο γρήγορα, η ρύπανση του περιβάλλοντος γιγαντώθηκε. Στο πλαίσιο αυτό, αν και δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τα τζετ για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, τα αερόπλοια θα μπορούσαν να προσφέρουν μία λιγότερο ρυπογόνα εναλλακτική λύση στον τομέα των περιφερειακών, βιωματικών ταξιδιών.
Βασισμένη σε αυτό το σκεπτικό, η ισπανική εταιρεία Air Nostrum παρήγγειλε έναν στόλο αερόπλοιων. Το Airlander 10, όπως ονομάζεται, αναμένεται να πιστοποιηθεί για εμπορική πτήση μέχρι το 2026, και θα μεταφέρει περίπου 100 άτομα, με ταχύτητα μεταξύ 50 έως 70 κόμβων. Χρησιμοποιώντας άκαυστο ήλιο για την άνωση και τέσσερις παλινδρομικούς κινητήρες κηροζίνης για την πρόωση, το Airlander 10 επιτυγχάνει έως και 90% λιγότερες εκπομπές ρύπων από αεροσκάφη παρόμοιου μεγέθους. Η βρετανική Hybrid Air Vehicles (HAV) που το κατασκευάζει, σκοπεύει να το διαμορφώσει επίσης για την αγορά πολυτελούς ταξιδιού, με περιορισμένο αριθμό σουιτών και υπηρεσίες υψηλής γαστρονομίας και ψυχαγωγίας.
Από την άλλη, η σουηδική OceanSky Cruises, έχει ήδη προαναγγείλει βιωματικές κρουαζιέρες στους αιθέρες που θα διαρκούν 48 ώρες και θα έχουν ως προορισμό τον Βόρειο Πόλο. Το αερόπλοιο της εταιρείας θα μεταφέρει κάθε φορά 16 ταξιδιώτες από και προς το Σβάλμπαρντ της Νορβηγίας, σε ένα επικό ταξίδι που θα λαμβάνει χώρα σε υψόμετρο 1.000 ποδιών.
Τόσο οι 8 καμπίνες, όσο και οι κοινόχρηστοι χώροι έχουν προδιαγραφές πεντάστερου ξενοδοχείου, με μεγάλα πανοραμικά παράθυρα από όπου οι ταξιδιώτες θα μπορούν να δουν φάλαινες, πολικές αρκούδες και φώκιες και να παρατηρούν την εκπληκτική ομορφιά του πολικού τοπίου.
Η πρώτη αερο-κρουαζιέρα της OceanSky Cruises θα πραγματοποιηθεί μέχρι το 2026. Μέχρι τότε, εκτιμάται ότι θα είναι δυνατό και το ταξίδι για τουρισμό στη στρατόσφαιρα. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Διαστημικός Τουρισμός: Βόλτα στη στρατόσφαιρα με αερόστατο».
Η καμπίνα δεν είναι υπό πίεση, γεγονός που προσφέρει ένα ήσυχο και ευχάριστο περιβάλλον, ενώ οι επιβάτες θα μπορούν να απολαμβάνουν μενού εμπνευσμένα από την Αρκτική, τα οποία θα ετοιμάζει ένας βραβευμένος σεφ. Το κόστος ανά καμπίνα 2 ατόμων ξεκινάει από τα δύο εκατομμύρια σουηδικές κορώνες (περίπου 170.000 ευρώ).
Εάν είστε από τους τυχερούς ή τις τυχερές που η τσέπη τους το αντέχει, οι προκρατήσεις έχουν ξεκινήσει. Εάν πάλι θέλετε να περιμένετε, η εταιρεία σχεδιάζει για τη συνέχεια ένα σαφάρι με αερόπλοιο πάνω από τις πιο δυσπρόσιτες περιοχές της νοτίου Αφρικής. Το μόνο σίγουρο είναι ότι προς το παρόν πρόκειται για μια εμπειρία για λίγους που θα τους μείνει αξέχαστη. Ευελπιστούμε, στο σύντομο μέλλον να γίνει εφικτή και προσιτή για ακόμη περισσότερους.