Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε 26 λεπτά; Το ταξίδι σε κενό αέρος σηματοδοτεί το πρώτο νέο κεφάλαιο στην ιστορία των μαζικών μεταφορών εδώ και έναν αιώνα και ίσως ό,τι συναρπαστικότερο έχουμε να περιμένουμε στο άμεσο μέλλον.
Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε 26 λεπτά; Το ταξίδι σε κενό αέρος σηματοδοτεί το πρώτο νέο κεφάλαιο στην ιστορία των μαζικών μεταφορών εδώ και έναν αιώνα και ίσως ό,τι συναρπαστικότερο έχουμε να περιμένουμε στο άμεσο μέλλον.
«Είναι τρένο; Είναι αεροπλάνο; Τι είναι τελικά το Hyperloop;» ερωτάται σε συνέδριο πριν από οχτώ χρόνια ο Elon Musk για να απαντήσει: «Είναι κάτι ανάμεσα σε Concorde, ηλεκτρομαγνητικό κανόνι και τραπεζάκι air hockey».
Την πρώτη της διαδρομή με επιβάτες πραγματοποίησε στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς η Virgin Hyperloop, μία εταιρεία που εργάζεται εντατικά ώστε να κάνει πραγματικότητα ένα φουτουριστικό σύστημα μεταφοράς υψηλών ταχυτήτων με κάψουλες που αιωρούνται σε κενό αέρος.
Πρόκειται για τον μοναδικό νέο τρόπο μαζικής μεταφοράς που έχει λανσαριστεί τον τελευταίο αιώνα και όπως πολλές ακόμη καινοτομίες της εποχής μας, γεννήθηκε στο μυαλό του Elon Musk πριν από μία δεκαετία περίπου. Από τότε, πολλές εταιρείες καταπιάστηκαν με την υλοποίησή της, ωστόσο η Virgin Hyperloop είναι η πρώτη που πραγματοποίησε δοκιμή με επιβάτες.
H Virgin Hyperloop ανέπτυξε πιλοτικά αυτό που ξεκίνησε σαν ιδέα στο μυαλό του Musk, και ακόμα παλαιότερα. Έναν νέο τρόπο μεταφοράς ανθρώπων και φορτίων με ταχύτητες που φτάνουν τα 1.080 χλμ. / ώρα, και θα μπορεί να συνδέσει πόλεις σαν στάσεις μετρό, χωρίς σημαντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
«Τα τελευταία χρόνια, η ομάδα της Virgin Hyperloop εργάζεται για να μετατρέψει την πρωτοποριακή τεχνολογία της σε πραγματικότητα», δήλωσε ο Sir Richard Branson, ιδρυτής του Virgin Group, κατά τη διάρκεια της πρώτης δοκιμής της κάψουλας με επιβάτες. Η πιλοτική κάψουλα, με την επωνυμία Πήγασος, μετέφερε δύο στελέχη της εταιρείας σε κενό αέρος με ταχύτητα 160 χλμ. / ώρα σε μία δοκιμαστική διαδρομή μήκους 500 μέτρων που βρίσκεται λίγο έξω από το Λας Βέγκας. Η εταιρεία προηγουμένως, είχε ήδη πραγματοποιήσει 400 δοκιμές χωρίς επιβάτες.
«Η επιτυχημένη δοκιμή του Πήγασου αναδεικνύει το πνεύμα καινοτομίας που τα επόμενα χρόνια θα συνεπάρει και θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι ζουν, εργάζονται και ταξιδεύουν παντού» ανέφερε ο Branson.
Οι επικριτές του Branson λένε ότι το hyperloop μπορεί να είναι τεχνικά εφικτό, αλλά εξακολουθεί να ισοδυναμεί με ένα «ουτοπικό όραμα» που θα ήταν οικονομικά αδύνατο να επιτευχθεί. Σύμφωνα με μία ανάλυση σκοπιμότητας που διέρρευσε το 2016, το κόστος υλοποίησης ανέρχεται μεταξύ 84 και 121 εκατομμυρίων δολαρίων ανά μίλι, σημαντικά υψηλότερο σε σχέση με τα τρένα υψηλής ταχύτητας. Ακόμη και με δημόσια χρηματοδότηση, απαιτούνται τεράστια κεφάλαια τόσο για την υλοποίησή του σε πλήρη κλίμακα όσο για την εξαγορά της γης από όπου θα περνάει το hyperloop.
Μέχρι στιγμής, καμία κυβέρνηση στον κόσμο δεν έχει αναθέσει συμβόλαιο ούτε έχει εγκρίνει την κατασκευή ενός τέτοιου μεταφορικού συστήματος στην Virgin Hyperloop. Παρόλα αυτά, η εταιρεία φαίνεται ότι προχωράει στην υλοποίησή του, ενώ πρόσφατα αποκάλυψε και το όραμά της για την εμπειρία ταξιδιού με τα pods της.
Σύμφωνα με την εφαρμογή που περιλαμβάνει στο site της η εταιρεία, το ταξίδι Αθήνα – Θεσσαλονίκη με το Virgin Hyperloop θα γίνεται σε 26 λεπτά. Πραγματικότητα ή ουτοπία; Το μέλλον θα δείξει.