Ένα αεροπλάνο, που μοιάζει με πτηνό και πήρε το όνομά του από ένα θηλαστικό είναι η αφρικανική πρόταση για εναέριες μετακινήσεις με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Ένα αεροπλάνο, που μοιάζει με πτηνό και πήρε το όνομά του από ένα θηλαστικό είναι η αφρικανική πρόταση για εναέριες μετακινήσεις με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Ούτε πτηνό, ούτε αεροπλάνο: Το Macrobat –κατά τους δημιουργούς του– είναι ένα ιπτάμενο όχημα νέου τύπου που λυγίζει τα «πόδια» του σαν πουλί, αναδιπλώνει τα φτερά του και μπορεί να εκτελέσει μια σχεδόν κάθετη απογείωση και προσγείωση. Πήρε το όνομά του από ένα είδος νυχτερίδας (bat) διότι κατά τους δημιουργούς του «οι νυχτερίδες είναι τα μόνα θηλαστικά που μπορούν να πετάξουν και το Macrobat διευκολύνει την πτήση ενός άλλου είδους θηλαστικού».
Τι μπορεί να συναγωνιστεί σε πρωτοτυπία ένα εναέριο όχημα με «κοτίσια» πόδια; Μήπως ένα όχημα που «περπατάει»; Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Αυτόνομα οχήματα με 4 πόδια: Γιατί τα χρειαζόμαστε;».
Το πρωτοποριακό πόνημα της αφρικανικής startup Phractyl δεν μοιάζει με οτιδήποτε έχετε ξαναδεί: Συνδυάζει πόδια πουλιού, κεκλιμένη καμπίνα και ανακλινόμενα φτερά. Κατατάσσεται στην κατηγορία των PAV (Personal Aerial Vehicle) – ένα είδος προσωπικού εναέριου οχήματος, το οποίο παρέχει άνεση πτήσης παρόμοια με το ιδιωτικό αυτοκίνητο όσον αφορά την προσβασιμότητα και την ευκολία χειρισμού.
Συνδυάζοντας την ταχύτητα και την ευκολία της απευθείας πτήσης από σημείο σε σημείο χωρίς να απαιτούνται υποδομές αεροδρομίου, το PAV της Phractyl μπορεί να οδηγηθεί ακόμα και από άτομα χωρίς άδεια πιλότου. Παράλληλα, ικανοποιώντας την παγκόσμια ανάγκη για μείωση των εκπομπών άνθρακα, το Macrobat θα τροφοδοτείται από 100% πράσινη, ηλεκτρική τεχνολογία πτήσης.
Ένα αεροσκάφος που μπορεί να απογειώνεται και να προσγειώνεται κατακόρυφα, χωρίς να χρειάζεται αεροδιάδρομο ή ελικοδρόμιο, ασφαλώς και θα μπορούσε να κάνει τη διαφορά με αντίκτυπο που ξεπερνάει τη μείωση του χρόνου μετακίνησης.
Στο πλαίσιο αυτό, και ξεκινώντας από την παραδοχή ότι η Αφρική είναι μια ήπειρος με ιδιαίτερο ανάγλυφο και πολλές προκλήσεις σε θέματα μεταφορών, η Phractyl κατέληξε σε μια λύση εμπνευσμένη από την χλωρίδα και πανίδα της ηπείρου. Προσομοίωσε τον τρόπο συμπεριφοράς των πτηνών σε ένα αεροσκάφος που θα μπορούσε να προσγειωθεί και να απογειωθεί από οποιοδήποτε είδος εδάφους, αλλά και σε απομακρυσμένες τοποθεσίες.
Το Macrobat σχεδιάστηκε βάσει των αναγκών της αφρικανικής ηπείρου όπου οι υποδομές χερσαίων μεταφορών δεν είναι ακόμη πλήρως ανεπτυγμένες. Ωστόσο τι συμβαίνει στην άλλη πλευρά του ωκεανού; Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Οι έξυπνοι δρόμοι φέρνουν την αυτόνομη οδήγηση πιο κοντά».
Πρωταρχικός στόχος του αεροσκάφους είναι να αντιμετωπίσει τις πιο κρίσιμες προκλήσεις μεταφοράς της Αφρικής, ειδικότερα σε ό,τι αφορά στην κινητικότητα ανθρώπων και υλικών, σε περιοχές που δεν είναι εύκολα προσβάσιμες από χερσαίες υποδομές μεταφορών. Το Macrobat θα μπορούσε να μεταφέρει φορτίο ή εξειδικευμένο προσωπικό οπουδήποτε χρειαζόταν και έτσι να λειτουργήσει ως όχημα έκτακτης ανάγκης, να αξιοποιηθεί σε γεωργικές χρήσεις όπως ο ψεκασμός καλλιεργειών, ή ακόμα και να πετάξει απλώς τουρίστες για σαφάρι.
Το Macrobat σχεδιάστηκε ως ένα αμιγώς ηλεκτρικό, μονοθέσιο αεροσκάφος με μέγιστη εμβέλεια μπαταρίας 150 χλμ. Εκτιμάται ότι θα μπορεί να πετά με ταχύτητα 180 χλμ/ώρα και να μεταφέρει ωφέλιμο φορτίο βάρους 150 κιλών. Η εταιρεία δεν έχει δώσει περισσότερες πληροφορίες στη δημοσιότητα, διότι το σχέδιο δεν είναι ακόμη κατοχυρωμένο με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας.
Ωστόσο, ειδικοί του κλάδου των αερομεταφορών παραμένουν σκεπτικοί απέναντι στο νέο αυτό προσωπικό εναέριο όχημα: Θεωρούν ότι μοιάζει με ένα μηχανικό πουλί που «προσγειώθηκε» στην επικαιρότητα μέσα από ένα B Movie επιστημονικής φαντασίας. Το γεγονός ότι στηρίζεται σε δύο αρθρωτά μηχανικά πόδια, τα οποία «λυγίζουν» προκειμένου να του δώσουν ώθηση να απογειωθεί, μάλλον ενισχύει τα επιχειρήματα όσων το αντιμετωπίζουν με κριτική διάθεση.