Ηλεκτροκίνηση: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε
04.02.2025

Ηλεκτροκίνηση: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε

Τι είναι η ηλεκτροκίνηση, ποια οχήματα αφορά και πώς λειτουργεί; Ποια είναι τα οφέλη και ποιες οι προκλήσεις για την πλήρη ανάπτυξη της αναδυόμενης αυτής τεχνολογίας;
Ανακαλύψτε γιατί το μέλλον των μεταφορών είναι «ηλεκτρικό» στο ειδικό αφιέρωμα του Pencil On the Moon.

final_heartattack1

PHOTO CREDIT: Free to use from Pexels

Το μέλλον της μετακίνησης έχει «ρεύμα»!

final_emobility4

PHOTO CREDIT: Free to use from Pexels

Χάρη στις νέες τεχνολογικές εξελίξεις, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και άλλα μέσα μεταφοράς, είναι πιο προσιτά, πρακτικά και δημοφιλή από ποτέ.

final_emobility3

PHOTO CREDIT: Free to use from Pexels

final_emobility2

PHOTO CREDIT: Free to use from Pexels

final_heartattack1

PHOTO CREDIT: Candela

Εδώ και μερικούς μήνες, ένα ηλεκτρικό ferry boat έχει «πέσει στα βαθιά» της Στοκχόλμης προκειμένου να περιορίσει τις εκπομπές ρύπων από τα μέσα μαζικής μεταφοράς και να υποδιπλασιάσει τους χρόνους μετακίνησης στο κέντρο της πόλης.

Ηλεκτροκίνηση, από την φόρτιση έως την κίνηση

Κατά τη διάρκεια της φόρτισης, η ηλεκτρική ενέργεια αποθηκεύεται  στην μπαταρία. Στη συνέχεια, μία συσκευή που ονομάζεται μετατροπέας (inverter), μετατρέπει το συνεχές ρεύμα της μπαταρίας σε εναλλασσόμενο, προκειμένου να μπορεί να ενεργοποιηθεί ο ηλεκτροκινητήρας. Όσο πιο αποτελεσματική είναι η μετατροπή, τόσο μεγαλύτερη απόσταση μπορεί να καλύψει ένα όχημα με πλήρως φορτισμένη μπαταρία. Όταν βάλετε μπρος, ο ηλεκτροκινητήρας μετατρέπει την ηλεκτρική ενέργεια σε μηχανική: Δημιουργούνται μαγνητικά πεδία, οι ελκτικές και οι απωθητικές δυνάμεις των οποίων παράγουν μια περιστροφική κίνηση. Το αυτοκίνητο είναι έτοιμο να ξεκινήσει.

final_heartattack1

PHOTO CREDIT: Free to use from Pexels

Ανάλογα με τη λειτουργία φόρτισης, ο μέσος χρόνος που απαιτείται για να φορτίσετε την μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, μπορεί να κυμανθεί από μία ώρα έως και ένα ολόκληρο βράδυ.

final_heartattack1

PHOTO CREDIT: Free to use from Pexels

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ιδανικά για μετακινήσεις μέσα στην πόλη, ωστόσο, οι οδικές και καιρικές συνθήκες μπορούν να επηρεάσουν την αυτονομία τους.

final_emobility19

PHOTO CREDIT: Toyota

Βάσει της τροφοδοσίας τους, υπάρχουν τέσσερα είδη ηλεκτρικών οχημάτων, με διαφορετικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.

final_emobility20

PHOTO CREDIT: Mini

final_emobility22

PHOTO CREDIT: Free to use fromPexels

«Εύρηκα» το πρώτο ηλεκτρικό όχημα;

Αρκετοί ισχυρίζονται ότι το πρώτο ηλεκτρικό όχημα στον κόσμο έκανε την εμφάνισή του στους δρόμους του Παρισιού τον Απρίλιο του 1881. Τότε, ο Γάλλος μηχανικός και εφευρέτης Gustave Trouvé παρουσίασε στους έκθαμβους περιπατητές της οδού Valois, στο κέντρο της γαλλικής πρωτεύουσας, ένα τρίκυκλο με ηλεκτρικό κινητήρα και μπαταρία που μπορούσε να φτάσει την ταχύτητα των 10 χλμ ανά ώρα, η οποία θεωρούνταν «επικίνδυνα γρήγορη» για την εποχή. Εντούτοις, ο Trouvé, το όνομα του οποίου μεταφράζεται σε «εύρηκα» στα ελληνικά (έχω βρει – j’ai trouvé), δεν κατάφερε να πατεντάρει την εφεύρεσή του.

VIDEO CREDIT: TED-Ed

Μπορούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να ανακτήσουν την κυριαρχία τους στους αυτοκινητοδρόμους; Οι νέες τεχνολογίες «οδηγούν» τα ηλεκτρικά στο μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας.

final_heartattack1

PHOTO CREDIT: Free to use from Pexels

Το πεντάλ βάζει φρένο στο βολάν: Έξυπνα δίκυκλα, ηλεκτρικά ποδήλατα και hi tech αξεσουάρ, δείχνουν τον δρόμο προς πιο βιώσιμες μετακινήσεις.

final_emobility23

PHOTO CREDIT: Free to use from Pexels

Σκούτερ, ηλεκτρικό ποδήλατο, πατίνι: Η μικρο-κινητικότητα έχει κατακτήσει τις μεταφορές στην πόλη!

final_emobility24

PHOTO CREDIT: Free to use from Pexels

final_emobility25

PHOTO CREDIT: Free to use from Pexels

final_heartattack1

PHOTO CREDIT: Ford

Η τεχνολογία αμφίδρομης φόρτισης, αφενός από το δίκτυο προς το σπίτι και το όχημα και αφετέρου από το όχημα προς το σπίτι (VTH/ vehicle-to-house) και το δίκτυο (VTG/ vehicle-to-grid) βρίσκεται ήδη υπό εντατική ανάπτυξη.

inner-image-67a3ed4960192

PHOTO CREDIT: Commuter Cars

Σήμερα, τα ηλεκτρικά οχήματα δεν αποτελούν πλέον niche market, δηλαδή ένα μικρό τμήμα της αγοράς που απευθύνεται στοχευμένα σε ένα πολύ συγκεκριμένο κοινό. Ειδικότερα, στην Ευρώπη, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, αντιπροσωπεύουν το 16% των πωλήσεων καινούργιων αυτοκινήτων, όταν το 2019 εκπροσωπούσαν λιγότερο από το 1%.

Εντούτοις, γιατί η ηλεκτροκίνηση παραμένει ένα μικρό κομμάτι της αυτοκινητοβιομηχανίας και απέχει ακόμα αρκετά από την ευρεία υιοθέτησή της, παρά τα τόσα οφέλη που συνεπάγεται;

Αφενός, διότι όπως και κάθε «βαθιά» αλλαγή, απαιτεί χρόνο, περισσότερες επενδύσεις, χωροταξικές και νομοθετικές ρυθμίσεις, ώστε να καταστεί η υπ’ αριθμόν ένα επιλογή για όσους και όσες αναζητούν καινούριο αυτοκίνητο.

inner-image-67a3ed4960990

PHOTO CREDIT: Free to use from Pexels

Στο πλαίσιο αυτό, μία από τις μεγαλύτερες ανησυχίες που εγείρουν τα ηλεκτρικά είναι το «άγχος εμβέλειας» (range anxiety).

Την ανησυχία που αισθάνονται, με λίγα λόγια, αρκετοί ιδιοκτήτες ηλεκτροκίνητων, στην προοπτική να εξαντληθεί η μπαταρία προτού φθάσουν στον προορισμό τους ή έστω σε έναν σταθμό φόρτισης.

Ένα βασικό μειονέκτημα των ηλεκτρικών σε σχέση με το περιβάλλον, σχετίζεται με την τροφοδοσία τους, καθώς και τη διαδικασία παραγωγής τους. Προκειμένου να διασφαλιστεί πλήρως ότι εκπέμπουν μηδενικούς ρύπους, θα πρέπει η ηλεκτρική ενέργεια με την οποία φορτίζονται οι μπαταρίες τους, να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές.

Ορόσημα της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για ένα βιώσιμο μέλλον

Μέχρι το 2030

  • Τουλάχιστον 30 εκατομμύρια αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών θα κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους.
  • 100 ευρωπαϊκές πόλεις θα είναι κλιματικά ουδέτερες.
  • Η σιδηροδρομική κίνηση υψηλής ταχύτητας θα διπλασιαστεί σε ολόκληρη την Ευρώπη.
  • Θαλάσσια οχήματα μηδενικών εκπομπών θα είναι έτοιμα προς αξιοποίηση.

Μέχρι το 2035

  • Μεγάλα αεροσκάφη μηδενικών εκπομπών θα είναι έτοιμα προς αξιοποίηση.

Μέχρι το 2050

  • Σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα, τα φορτηγά, τα λεωφορεία καθώς και τα νέα βαρέα οχήματα θα εκπέμπουν μηδενικούς ρύπους.
  • Η σιδηροδρομική εμπορευματική κίνηση θα διπλασιαστεί.
  • Θα τεθεί σε ισχύ ένα πλήρως λειτουργικό, πολυεπίπεδο, διευρωπαϊκό δίκτυο για βιώσιμες και έξυπνες μεταφορές.
final_heartattack1

Aptera SEV

Πώς θα είναι οι μετακινήσεις στο απώτερο μέλλον; Δαμάζοντας τη δύναμη του ήλιου, το διθέσιο, τρίτροχο όχημα με την κωδική ονομασία Aptera, φιλοδοξεί να «δώσει φτερά» στην παραγωγή μίας νέας κατηγορίας οικολογικών μέσων μεταφοράς. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Aptera SEV: Ένα όχημα που φορτίζεται από τον ήλιο».

Συχνές ερωτήσεις

Τι είναι τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Asset 1 Asset 1

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία (Battery Electric Vehicle - BEV) ή αμιγώς ηλεκτρικά, τροφοδοτούνται από επαναφορτιζόμενες ηλεκτρικές μπαταρίες. Το βασικό πλεονέκτημά τους είναι η απουσία κινητήρα εσωτερικής καύσης, γεγονός που μεταφράζεται σε μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Τι είναι τα υβριδικά αυτοκίνητα

Asset 1 Asset 1

Τα υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα (Hybrid Electric Vehicles - HEV) διαθέτουν ταυτόχρονα και ηλεκτροκινητήρα και κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης αντλεί ενέργεια από το γέμισμα με βενζίνη ή ντίζελ, ενώ το μοτέρ από τις μπαταρίες. Η μπαταρία φορτίζεται είτε από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης είτε μέσω της ανάκτησης κατά το φρενάρισμα. Αυτό σημαίνει ότι η μπαταρία δεν μπορεί να επαναφορτιστεί εξωτερικά, μέσω του ηλεκτρικού δικτύου.

Τι είναι τα αυτοκίνητα υδρογόνου

Asset 1 Asset 1

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με κυψέλες υδρογόνου (Fuel cell electric vehicles - FCEV), χρησιμοποιούν μία ειδική τεχνολογία για την παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας που απαιτείται για τη λειτουργία του οχήματος. Οι ηλεκτροκινητήρες τους είναι παρόμοιοι με αυτούς των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ωστόσο, ενώ τα ηλεκτρικά τροφοδοτούνται αποκλειστικά από την μπαταρία, στα αυτοκίνητα υδρογόνου η ενέργεια προέρχεται από μία γεννήτρια που χρησιμοποιεί υδρογόνο και μόνο η επιπλέον ενέργεια αποθηκεύεται στην μπαταρία. Ουσιαστικά, τα ηλεκτρικά οχήματα με κυψέλες υδρογόνου δεν διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά η κυψέλη καυσίμου παράγει ηλεκτρική ενέργεια χρησιμοποιώντας υδρογόνο. Για να κινηθεί λοιπόν, πρέπει να γεμίζετε τη δεξαμενή του με υδρογόνο.

Τι είναι το eVTOL

Asset 1 Asset 1

Ένα ιπτάμενο, ηλεκτρικό όχημα κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (electric vertical take-off and landing), το οποίο δεν χρειάζεται καύσιμα για να κινηθεί, αλλά μία μπαταρία ικανή να αποθηκεύσει την ηλεκτρική ενέργεια που θα του επιτρέπει να ίπταται όσο χρειάζεται.

Τι είναι το Range Anxiety

Asset 1 Asset 1

Μία από τις μεγαλύτερες ανησυχίες που εγείρουν τα ηλεκτρικά, είναι το «άγχος εμβέλειας» (range anxiety). Η ανησυχία που αισθάνονται, με λίγα λόγια, αρκετοί ιδιοκτήτες και ιδιοκτήτριες ηλεκτροκίνητων, στην προοπτική να εξαντληθεί η μπαταρία προτού φθάσουν στον προορισμό τους ή έστω σε έναν σταθμό φόρτισης.

Βασικά συμπεράσματα

1
Τι είναι η Ηλεκτροκίνηση
Η ηλεκτροκίνηση αναφέρεται στη χρήση ηλεκτρικής πρόωσης για ένα ευρύ φάσμα τύπων μεταφοράς: Από αυτοκίνητα και λεωφορεία μέχρι τρένα και πλοία, ενώ σύντομα αναμένεται να κάνουν την εμφάνισή τους πάνω από τις πόλεις μας και τα ηλεκτρικά αεροσκάφη κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (eVTOL). Κοινό χαρακτηριστικό όλων αυτών των μεταφορικών μέσων είναι ότι κινούνται πλήρως ή εν μέρει ηλεκτρικά, ότι αντλούν ενέργεια από το ηλεκτρικό δίκτυο, αλλά και ότι ενδέχεται να διαθέτουν και ίδια μέσα αποθήκευσης ενέργειας.
2
Πώς λειτουργούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Χρησιμοποιούν ηλεκτρικό κινητήρα που τροφοδοτείται από μία επαναφορτιζόμενη μπαταρία. Η μπαταρία αυτή, φορτίζεται είτε οικιακά, συνδέοντας το αυτοκίνητο σε μια ηλεκτρική πρίζα, είτε σε έναν ειδικό σταθμό φόρτισης.
3
Σε τι διαφέρει λειτουργικά ένα βενζινοκίνητο από ένα ηλεκτρικό όχημα
Το πρώτο λειτουργεί με κινητήρα εσωτερικής καύσης και χρειάζεται βενζίνη ή ντίζελ για να κινηθεί. Από την άλλη, τα ηλεκτρικά οχήματα, είναι εξοπλισμένα με μπαταρία αντί για ρεζερβουάρ βενζίνης και ηλεκτρικό κινητήρα αντί για κινητήρα εσωτερικής καύσης. Δεν χρειάζονται γέμισμα με καύσιμα, αλλά φόρτιση.
4
Κατανάλωση & Αυτονομία
Η κατανάλωση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μετριέται σε κιλοβατώρες (kWh) ανά 100 χιλιόμετρα. Τα πολύ μικρά, με χαμηλό βάρος, μπορούν να έχουν κατανάλωση μικρότερη από 7 kWh ανά 100 χιλιόμετρα. Τα λίγο μεγαλύτερα, compact ηλεκτρικά καταναλώνουν κατά προσέγγιση μεταξύ 11 και 13 kWh ανά 100 χιλιόμετρα, ενώ τα premium ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να φτάσουν και τις 28 kWh ανά 100 χιλιόμετρα. Τα περισσότερα ηλεκτρικά μπορούν να καλύψουν μεταξύ 150 και 350 χιλιομέτρων με μία μόνο φόρτιση, γεγονός που τα καθιστά ιδανικά για μετακίνηση στην πόλη. Μόνο τα premium μοντέλα μπορούν επί του παρόντος να διανύσουν περισσότερα από 500 χιλιόμετρα με μία μόνο φόρτιση.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ

Το Pencil On The Moon είναι μια πρωτοβουλία με την υποστήριξη της Generali, η οποία παρακολουθεί στενά όλες τις νέες τάσεις, προκειμένου να συνεχίσει να εξελίσσεται και να προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.

Οι πιο προηγμένες επιστημονικές έρευνες, οι πιο εξελιγμένες τεχνολογίες αλλά και οι πιο καινοτόμες εφευρέσεις εξετάζονται προσεκτικά υπό το πρίσμα της εφαρμογής τους στα πεδία της καθημερινότητας με βάσικη αρχή ότι ο άνθρωπος είναι πάντα πάνω από την τεχνολογία.

Αυτή είναι η πηγή από την οποία αντλούμε μελάνι για τις πένες αυτού του blog με έναν κοινό στόχο:

Να γνωρίσουμε, κατανοήσουμε και στο τέλος να αξιοποίησουμε τις νέες τεχνολογίες προς όφελος του ανθρώπου.

Η Generali στηρίζει έμπρακτα αυτή την πρωτοβουλία πιστή στη δεσμεύσή της:

«Να στηρίζει τους ανθρώπους για να δημιουργούν ένα ασφαλέστερο μέλλον για τις ζωές και τα όνειρά τους»

…Αλλά και ανοιχτή στη σκέψη ότι πολλές φορές αρκεί ένα μολύβι για να γράφουμε στο φεγγάρι.