Τι είναι η ηλεκτροκίνηση, ποια οχήματα αφορά και πώς λειτουργεί; Ποια είναι τα οφέλη και ποιες οι προκλήσεις για την πλήρη ανάπτυξη της αναδυόμενης αυτής τεχνολογίας;
Ανακαλύψτε γιατί το μέλλον των μεταφορών είναι «ηλεκτρικό» στο ειδικό αφιέρωμα του Pencil On the Moon.
Αναδυόμενη τεχνολογία, τάση των καιρών ή επιτακτική ανάγκη; Η έννοια της ηλεκτροκίνησης έχει εισβάλλει για τα καλά στην ατζέντα πολιτών, πόλεων και πολιτικών ως πανάκεια για πιο βιώσιμες μεταφορές και πόλεις. Σε μία εποχή ραγδαίων κλιματικών αλλαγών, και καθώς το κόστος και ο αντίκτυπος των ορυκτών καυσίμων ολοένα και αυξάνονται, καθόλου τυχαία η συζήτηση γύρω από το μέλλον της μετακίνησης έχει «ρεύμα»!
Πώς θα είναι οι μετακινήσεις στο μέλλον; Αν φαντάζεστε αυτόνομη οδήγηση, ιπτάμενα οχήματα, ταξίδια στη στρατόσφαιρα ή σε κενό αέρος, διασυνδεσιμότητα και φουτουριστικό σχεδιασμό, βρίσκεστε στο κατάλληλο σημείο. Κάπως έτσι φανταζόμαστε το μέλλον των μεταφορών κι εμείς εδώ στο Pencil On the Moon!
Ορισμένα από τα παραπάνω, προς το παρόν παραμένουν ευσεβείς πόθοι. Ωστόσο, η ηλεκτροκίνηση, ένας κοινός τόπος για τα περισσότερα, δίνει δυναμικό παρών στους διαφορετικούς τρόπους που μετακινούμαστε σήμερα. Αφενός, χάρη στις νέες τεχνολογικές εξελίξεις, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και άλλα μέσα μεταφοράς, είναι πιο προσιτά, πρακτικά και δημοφιλή από ποτέ.
Αφετέρου, ως αποτέλεσμα του ανοδικού κόστους των ορυκτών καυσίμων καθώς και των αυξανόμενων ανησυχιών που εγείρει η χρήση τους για την υγεία και το περιβάλλον, το μέλλον των μεταφορών διαγράφεται ολοένα και περισσότερο «ηλεκτρικό»!
PHOTO CREDIT: Free to use from Pexels
Χάρη στις νέες τεχνολογικές εξελίξεις, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και άλλα μέσα μεταφοράς, είναι πιο προσιτά, πρακτικά και δημοφιλή από ποτέ.
PHOTO CREDIT: Free to use from Pexels
PHOTO CREDIT: Free to use from Pexels
Η ηλεκτροκίνηση αναφέρεται στη χρήση ηλεκτρικής πρόωσης για ένα ευρύ φάσμα τύπων μεταφοράς: Από αυτοκίνητα και λεωφορεία μέχρι τρένα και πλοία, ενώ σύντομα αναμένεται να κάνουν την εμφάνισή τους πάνω από τις πόλεις μας και τα ηλεκτρικά αεροσκάφη κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (eVTOL).
Κοινό χαρακτηριστικό όλων αυτών των μεταφορικών μέσων είναι ότι κινούνται πλήρως ή εν μέρει ηλεκτρικά, ότι αντλούν ενέργεια από το ηλεκτρικό δίκτυο, αλλά και ότι ενδέχεται να διαθέτουν και ίδια μέσα αποθήκευσης ενέργειας. Τα ηλεκτρικά μέσα μεταφοράς είναι αθόρυβα, αποδοτικά και χαμηλών εκπομπών – χαρακτηριστικά που τα καθιστούν ιδανικά για χρήση μέσα στον αστικό ιστό.
Η Στοκχόλμη, μια παραλιακή πόλη που εκτείνεται σε ένα αρχιπέλαγος 14 νησιών, έχει μακρά παράδοση στη χρήση θαλάσσιων σκαφών για τη μετακίνηση των πολιτών. Ωστόσο, τις τελευταίες δεκαετίες η παράδοση αυτή συνοδεύεται από ένα βαρύ περιβαλλοντικό τίμημα. Τα κύματα από τα ταχύπλοα και ο θόρυβος των κινητήρων τους βλάπτουν τον βυθό και αναταράσσουν τον ενάλιο κόσμο, ενώ οι ρύποι που εκπέμπουν, ξεπερνούν το ένα τέταρτο των εκπομπών CO2 της Σουηδίας από τη ναυτιλία. Πώς αποφάσισαν να αντιμετωπίσουν το εν λόγω πρόβλημα; Με ένα ηλεκτρικό ferry boat, το οποίο αναμένεται να περιορίσει δραστικά όχι μόνο τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο των θαλάσσιων μέσων συγκοινωνίας, αλλά και τον χρόνο μετακίνησης μέσα στην πόλη.
Εντούτοις, στην πρώτη γραμμή της ηλεκτροκίνησης, βρίσκονται τα αυτοκίνητα: Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά, τα ηλεκτρικά είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον, προσφέρουν σημαντική εξοικονόμηση στις δαπάνες καυσίμων και συντήρησης, ενώ είναι εξοπλισμένα με πλήθος τεχνολογιών και χαρακτηριστικών που ενισχύουν όχι μόνο την ασφάλεια, αλλά και την άνεση. Καταπώς φαίνεται, λοιπόν, το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ηλεκτρικό.
«Το γεμίζετε παρακαλώ;» Εάν συχνά πυκνά επαναλαμβάνετε αυτή τη φράση, τότε οδηγείτε ένα αυτοκίνητο που λειτουργεί με κινητήρα εσωτερικής καύσης και χρειάζεται βενζίνη ή ντίζελ για να κινηθεί. Από την άλλη, τα ηλεκτρικά οχήματα είναι εξοπλισμένα με μπαταρία αντί για ρεζερβουάρ βενζίνης και ηλεκτρικό κινητήρα αντί για κινητήρα εσωτερικής καύσης. Δεν χρειάζονται γέμισμα, αλλά φόρτιση, και καταπώς φαίνεται εξελίσσονται στο μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν ηλεκτρικό κινητήρα που τροφοδοτείται από μία επαναφορτιζόμενη μπαταρία. Η μπαταρία αυτή, φορτίζεται είτε οικιακά, συνδέοντας το αυτοκίνητο σε μια ηλεκτρική πρίζα, είτε σε έναν ειδικό σταθμό φόρτισης.
Κατά τη διάρκεια της φόρτισης, η ηλεκτρική ενέργεια αποθηκεύεται στην μπαταρία. Στη συνέχεια, μία συσκευή που ονομάζεται μετατροπέας (inverter), μετατρέπει το συνεχές ρεύμα της μπαταρίας σε εναλλασσόμενο, προκειμένου να μπορεί να ενεργοποιηθεί ο ηλεκτροκινητήρας. Όσο πιο αποτελεσματική είναι η μετατροπή, τόσο μεγαλύτερη απόσταση μπορεί να καλύψει ένα όχημα με πλήρως φορτισμένη μπαταρία. Όταν βάλετε μπρος, ο ηλεκτροκινητήρας μετατρέπει την ηλεκτρική ενέργεια σε μηχανική: Δημιουργούνται μαγνητικά πεδία, οι ελκτικές και οι απωθητικές δυνάμεις των οποίων παράγουν μια περιστροφική κίνηση. Το αυτοκίνητο είναι έτοιμο να ξεκινήσει.
H πλειονότητα των οικιακών συστημάτων προσφέρουν χαμηλή ταχύτητα φόρτισης, γι’ αυτό και η φόρτιση στο σπίτι διαρκεί τουλάχιστον οκτώ ώρες, ανάλογα με το όχημα και την μπαταρία. Ωστόσο, δεν είναι όλες οι οικιακές πρίζες κατάλληλα σχεδιασμένες. Γι’ αυτό και οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων προκρίνουν την εγκατάσταση ενός επιτοίχιου σταθμού (wall-box), δηλαδή ενός φορτιστή τοίχου που επιταχύνει έως και τέσσερις φορές τη διαδικασία.
Από την άλλη, στους ειδικούς σταθμούς φόρτισης εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) η διαδικασία διαρκεί όσο και στο σπίτι, ενώ μία ώρα είναι αρκετή σε σταθμούς γρήγορης φόρτισης συνεχούς ρεύματος (DC).
Η κατανάλωση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μετριέται σε κιλοβατώρες (kWh) ανά 100 χιλιόμετρα. Τα πολύ μικρά, με χαμηλό βάρος έχουν χαμηλή κατανάλωση, μικρότερη από 7 kWh ανά 100 χιλιόμετρα. Τα λίγο μεγαλύτερα, compact ηλεκτρικά καταναλώνουν κατά προσέγγιση μεταξύ 11 και 13 kWh ανά 100 χιλιόμετρα, ενώ τα premium ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να φτάσουν και τις 28 kWh ανά 100 χιλιόμετρα.
Τα περισσότερα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να καλύψουν μεταξύ 150 και 350 χιλιομέτρων με μία μόνο φόρτιση, γεγονός που τα καθιστά ιδανικά για μετακίνηση στην πόλη. Μόνο τα premium μοντέλα μπορούν επί του παρόντος να διανύσουν περισσότερα από 500 χιλιόμετρα. Ωστόσο, το εύρος εξαρτάται από διάφορους παράγοντες: Παραδείγματος χάρη οι χαμηλές ή υψηλές εξωτερικές θερμοκρασίες εξασθενούν την μπαταρία, όπως και η χρήση του ραδιοφώνου ή του συστήματος κλιματισμού. Η σταθερή επιτάχυνση και το φρενάρισμα συμβάλλουν επίσης στη μείωση της αυτονομίας ενός ηλεκτρικού οχήματος.
Μικρό, ευέλικτο, λιγότερο κοστοβόρο και ανθεκτικό στις καιρικές συνθήκες, το concept του microcar έχει τη δυναμική να αποτελέσει το μέλλον της μετακίνησης σε αστικό περιβάλλον. Απλώς το συνδέετε στην πρίζα του σπιτιού για τέσσερις ώρες, ενώ σε περίπτωση που βιάζεστε, μπορεί να φορτιστεί μέσα σε μόλις μία ώρα σε σταθμό γρήγορης φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Βάσει της τροφοδοσίας τους, υπάρχουν τέσσερα είδη ηλεκτρικών οχημάτων, με διαφορετικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία (Battery Electric Vehicle - BEV) ή αμιγώς ηλεκτρικά, τροφοδοτούνται από επαναφορτιζόμενες ηλεκτρικές μπαταρίες. Το βασικό πλεονέκτημά τους είναι η απουσία κινητήρα εσωτερικής καύσης, γεγονός που μεταφράζεται σε μηδενικές εκπομπές ρύπων. Και σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, συνεπάγεται επίσης διαρκή άδεια εισόδου στον Δακτύλιο της Αθήνας, αλλά και μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας. Ωστόσο, η αποκλειστική κίνησή τους με επαναφορτιζόμενη μπαταρία, αποτελεί επίσης το βασικό μειονέκτημα των αμιγώς ηλεκτρικών, διότι αυτό πρακτικά συνεπάγεται ότι θα πρέπει να είναι πάντα φορτισμένα.
Τα plug-in υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (Plug-in Hybrid Electric Vehicles - PHEV) έχουν διττή λειτουργία: Αφενός διαθέτουν ηλεκτροκινητήρα και μπαταρία που φορτίζει με καλώδιο στην πρίζα. Αφετέρου, περιλαμβάνουν έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης ο οποίος «τροφοδοτείται» με καύσιμα, όπως ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Η αυτονομία που συνεπάγεται η διπλή λειτουργία τους, αποτελεί και το βασικό πλεονέκτημα των plug-in υβριδικών. Από την άλλη, εξισορροπώντας μεταξύ δύο κόσμων, παρέχουν μία μέση λύση: Η αυτονομία της ηλεκτρικής λειτουργίας είναι πολύ περιορισμένη και εξυπηρετεί κυρίως σε καθημερινό επίπεδο.
Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (Hybrid Electric Vehicles - HEV) διαθέτουν ταυτόχρονα και ηλεκτροκινητήρα και κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης αντλεί ενέργεια από βενζίνη ή ντίζελ, ενώ το μοτέρ από τις μπαταρίες. Η μπαταρία φορτίζεται είτε από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, είτε μέσω της ανάκτησης κατά το φρενάρισμα. Κατ’ επέκταση, δεν μπορεί να επαναφορτιστεί εξωτερικά, μέσω του ηλεκτρικού δικτύου.
Το βασικό πλεονέκτημα των υβριδικών είναι ότι η κίνηση παράγεται συνδυαστικά, οπότε δεν χρειάζεται να προγραμματίζετε τη φόρτιση. Ούτε όμως κινδυνεύετε να ξεμείνετε από καύσιμα ή αυτονομία, δεδομένου ότι οι μπαταρίες φορτίζονται ταυτόχρονα με την κίνηση. Από την άλλη, στην ουσία πρόκειται για ένα πιο ήπιας μορφής βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο, οπότε οι εκπομπές ρύπων εξακολουθούν να υφίστανται – μειωμένες βέβαια σε σχέση με ένα αντίστοιχο συμβατικό όχημα.
Τα ηλεκτρικά οχήματα με κυψέλες υδρογόνου (Fuel cell electric vehicles - FCEV), γνωστά και ως αυτοκίνητα υδρογόνου, χρησιμοποιούν μία ειδική τεχνολογία για την παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας που απαιτείται για τη λειτουργία του οχήματος.
Ειδικότερα, οι ηλεκτροκινητήρες τους είναι παρόμοιοι με αυτούς των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ωστόσο, ενώ τα ηλεκτρικά τροφοδοτούνται αποκλειστικά από τη μπαταρία, στα αυτοκίνητα υδρογόνου η ενέργεια προέρχεται από μία γεννήτρια που χρησιμοποιεί υδρογόνο και μόνο η επιπλέον ενέργεια αποθηκεύεται στην μπαταρία. Ουσιαστικά, τα ηλεκτρικά οχήματα με κυψέλες υδρογόνου δεν διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά η κυψέλη καυσίμου παράγει ηλεκτρική ενέργεια χρησιμοποιώντας υδρογόνο. Για να κινηθεί λοιπόν, πρέπει να γεμίζετε τη δεξαμενή του με υδρογόνο.
Το βασικό του πλεονέκτημα είναι ότι δεν ρυπαίνει – η μοναδική εκπομπή ρύπων από ένα FCEV είναι το νερό (H2O). Από την άλλη, βασίζεται σε μία προς το παρόν αναπτυσσόμενη τεχνολογία, γι’ αυτό γι’ αυτό και τα αυτοκίνητα υδρογόνου παραμένουν λίγα και ακριβά.
Τα ηλεκτρικά οχήματα με κυψέλες υδρογόνου αποτελούν μία πολλά υποσχόμενη τεχνολογία όχι μόνο για τη Γη αλλά και για τη Σελήνη! Η Ιαπωνική Υπηρεσία Διαστήματος (JAXA) και η Toyota εργάζονται από κοινού για την ανάπτυξη ενός οχήματος υδρογόνου που θα οδηγήσει στην εξερεύνηση της επιφάνειας της Σελήνης – κάποια μέρα ίσως και του Άρη. Αυτό το αυτοοδηγούμενο όχημα υδρογόνου θα μεταφέρει δύο αστροναύτες σε απόσταση 10.000 χιλιόμετρων.
PHOTO CREDIT: Toyota
Βάσει της τροφοδοσίας τους, υπάρχουν τέσσερα είδη ηλεκτρικών οχημάτων, με διαφορετικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.
PHOTO CREDIT: Mini
PHOTO CREDIT: Free to use fromPexels
Μπορεί σήμερα να αντιλαμβανόμαστε την ηλεκτροκίνηση ως μία αναδυόμενη τεχνολογία, ωστόσο στην πραγματικότητα δεν αποτελεί εφεύρεση της εποχής μας.
Παρόλ’ αυτά, η εφεύρεση του ηλεκτρικού αυτοκίνητου, δεν αποδίδεται σε έναν νου. Αντίθετα, ήταν μια σειρά από ανακαλύψεις –από την μπαταρία μέχρι τον ηλεκτροκινητήρα– που «οδήγησαν» το πρώτο ηλεκτρικό όχημα στο δρόμο. Πιο συγκεκριμένα, μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1830, ο κύριος τρόπος μεταφοράς ήταν με άλογα, άμαξες και κάρα. Μέχρι που καινοτόμα μυαλά στην Ουγγαρία, την Ολλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ άρχισαν να πειραματίζονται με την ιδέα ενός οχήματος με μπαταρία, δημιουργώντας μερικά από τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μικρής κλίμακας.
Αρκετοί ισχυρίζονται ότι το πρώτο ηλεκτρικό όχημα στον κόσμο έκανε την εμφάνισή του στους δρόμους του Παρισιού τον Απρίλιο του 1881. Τότε, ο Γάλλος μηχανικός και εφευρέτης Gustave Trouvé παρουσίασε στους έκθαμβους περιπατητές της οδού Valois, στο κέντρο της γαλλικής πρωτεύουσας, ένα τρίκυκλο με ηλεκτρικό κινητήρα και μπαταρία που μπορούσε να φτάσει την ταχύτητα των 10 χλμ ανά ώρα, η οποία θεωρούνταν «επικίνδυνα γρήγορη» για την εποχή. Εντούτοις, ο Trouvé, το όνομα του οποίου μεταφράζεται σε «εύρηκα» στα ελληνικά (έχω βρει – j’ai trouvé), δεν κατάφερε να πατεντάρει την εφεύρεσή του.
Το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά οχήματα οδήγησε σε νέες καινοτομίες και πρακτικότερες εκδοχές ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Είναι ενδεικτικό ότι το 1897 ένα στόλος ταξί με μπαταρία έκανε την εμφάνισή του στους δρόμους του Λονδίνου, ενώ η πόλη της Νέας Υόρκης, διέθετε περίπου 60 ηλεκτρικά ταξί. Μέχρι το 1900, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιστοιχούσαν στο ένα τρίτο όλων των οχημάτων στους δρόμους των ΗΠΑ.
Ωστόσο, τις επόμενες δεκαετίες, η πρόοδος στην τεχνολογία εσωτερικής καύσης και η μαζική παραγωγή βενζινοκίνητων οχημάτων, περιόρισε τη χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μόνο στις πόλεις, λόγω της χαμηλής ταχύτητας και αυτονομίας τους. Μέχρι που τελικά οδήγησε στην εξαφάνισή τους από τους δρόμους.
Από τα τέλη του 20ου αιώνα, τα ηλεκτρικά οχήματα επανήλθαν στην επικαιρότητα. Οι αυξημένες ανησυχίες για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των βενζινοκίνητων, η άνοδος στις τιμές των καυσίμων, οι βελτιώσεις στην τεχνολογία μπαταριών, καθώς και η προοπτική εξάντλησης των αποθεμάτων των ορυκτών φυσικών πόρων αναθέρμαναν το ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Πέρα από αυτοκίνητα, οι ηλεκτρικές μεταφορές περιλαμβάνουν τα τρένα, τα τραμ, τα λεωφορεία, ορισμένα θαλάσσια οχήματα, καθώς και αρκετές επιλογές μικρο-κινητικότητας, όπως μοτοσυκλέτες, τρίκυκλα, σκούτερ, ποδήλατα και πατίνια. Στο προσεχές μέλλον, τα ηλεκτρικά αεροσκάφη κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (eVTOL), εκτιμάται ότι θα αποτελέσουν μία ακόμη επιλογή ηλεκτροκίνησης.
Μετά την ταχύτατη διείσδυση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, ακολουθούν οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες. Δεν αναφερόμαστε βέβαια, σε σκούτερ και τρίκυκλα, αλλά σε μοτοσυκλέτες υψηλών επιδόσεων. Πλέον, αρκετοί «παραδοσιακοί» κατασκευαστές στρέφονται στη νέα τάση της ηλεκτροκίνησης, ενώ ακόμη και μικρότερες και άγνωστες μέχρι πρότινος εταιρείες και startups διεκδικούν μερίδιο από την πίτα.
Οι συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης και συνωστισμού στα μέσα μαζικής μεταφοράς, η έλλειψη χώρων στάθμευσης, η ελευθερία στην κίνηση και ο σεβασμός στο περιβάλλον, είναι μερικές μόνο από τις αιτίες που οδηγούν πολλούς ανθρώπους να επιλέγουν τα ηλεκτρικά ποδήλατα και πατίνια για τις μετακινήσεις τους μέσα στην πόλη. Και παρόλο που η μορφή των εν λόγω οχημάτων δεν έχει διαφοροποιηθεί ιδιαίτερα από τον προηγούμενο αιώνα, ωστόσο, νέες τεχνολογίες και εφαρμογές τα έχουν αναβαθμίσει σημαντικά ως μέσα μεταφοράς.
Το e-bike που δημιουργήθηκε από μια ομάδα απόφοιτων από το MIT, το Cornell και άλλα κορυφαία πανεπιστήμια στον τομέα της μηχανολογίας, περιλαμβάνει ψηφιακή φωνητική διεπαφή που θέτει το ChatGPT στη διάθεση του αναβάτη ή της αναβάτριάς του. Το ενσωματωμένο AI chatbot περιλαμβάνει σύστημα αναγνώρισης φωνής, επιτρέποντας στους χρήστες να επικοινωνούν με το e-bike τους: Να θέτουν ερωτήσεις και να λαμβάνουν απαντήσεις. Σας χάλασε, παραδείγματός χάρη, το λάστιχο και δεν ξέρετε πώς να το αλλάξετε; Κανένα πρόβλημα, το ChatGPT μπορεί να σας καθοδηγήσει προς το κοντινότερο συνεργείο ή να σας δώσει οδηγίες για να το αντικαταστήσετε μόνοι σας.
Εάν συχνά πυκνά βρίσκεστε παγιδευμένοι στην κίνηση οποιασδήποτε μεγαλούπολης, τότε σίγουρα θα έχετε ευχηθεί να μπορούσατε να φτάσετε στον προορισμό σας πετώντας! Γι’ αυτό και τα eVTOL αναμένονται με μεγάλη ανυπομονησία από πολλούς. Πρόκειται για ηλεκτρικά οχήματα κάθετης απογείωσης και προσγείωσης, τα οποία δεν χρειάζονται καύσιμα για να κινηθούν – τροφοδοτούνται από μία μπαταρία ικανή να αποθηκεύσει την ηλεκτρική ενέργεια που θα τους επιτρέπει να ίπτανται όσο χρειάζεται.
Ήδη, αρκετές εταιρείες μεγάλου βεληνεκούς, αλλά και startups αναπτύσσουν eVTOL για διάφορες χρήσεις και δυνατότητες. Παραδείγματος χάρη το Antelope, ένα φουτουριστικό όχημα κάθετης απογείωσης και προσγείωσης με αεροδυναμικό σχεδιασμό και αισθητική «supercar». Το ιπτάμενο λεωφορείο που θα μεταφέρει ταυτόχρονα μέχρι και 40 επιβάτες ή το Airspeeder, το πρώτο αγωνιστικό eVTOL που οδηγεί τις εξελίξεις για τη διεξαγωγή μιας «Formula 1» των αιθέρων.
Ωστόσο, υπάρχουν ακόμη αρκετά τεχνολογικά, αλλά και διαδικαστικά εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν, μέχρι η αναδυόμενη αυτή τεχνολογία να αποτελέσει μία ασφαλή εναλλακτική επιλογή μετακίνησης με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
PHOTO CREDIT: Free to use from Pexels
Σκούτερ, ηλεκτρικό ποδήλατο, πατίνι: Η μικρο-κινητικότητα έχει κατακτήσει τις μεταφορές στην πόλη!
PHOTO CREDIT: Free to use from Pexels
PHOTO CREDIT: Free to use from Pexels
Η ηλεκτροκίνηση μας «δείχνει το δρόμο» για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, μέσα από πιο βιώσιμες μεταφορές, πιο «πράσινες» πόλεις, αλλά και καλύτερες συνθήκες δημόσιας υγείας. Επιπρόσθετα, οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων απολαμβάνουν ιδιαίτερα οικονομικά οφέλη.
Η σχέση ηλεκτροκίνησης και βιωσιμότητας είναι αδιαμφισβήτητη: Περιορίζοντας την εξάρτησή μας από τα ορυκτά καύσιμα στις μεταφορές, μειώνεται σημαντικά η ατμοσφαιρική ρύπανση και οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Ο αέρας μας παραμένει καθαρότερος και οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής μπορούν να μετριαστούν.
Οι αρνητικές συνέπειες της ρύπανσης από τις μεταφορές είναι ιδιαίτερα έντονες σε πόλεις όπου μεγάλος αριθμός ανθρώπων και οχημάτων συνυπάρχουν σε έναν ιδιαίτερα περιορισμένο γεωγραφικό χώρο. Μέσω της ηλεκτροκίνησης, οι πόλεις έχουν την ευκαιρία να γίνουν πιο βιώσιμες, όχι μόνο μειώνοντας τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) και αιθάλης, αλλά και επανεξετάζοντας τις υπηρεσίες και τις υποδομές τους.
Παρά το γεγονός ότι πολλές από τις αστικές διαδρομές είναι σχετικά σύντομες, ενώ τα μέσα μαζικής μεταφοράς, το περπάτημα ή το ποδήλατο είναι διαθέσιμες εναλλακτικές, τα αυτοκίνητα εξακολουθούν να κυριαρχούν. Είναι ενδεικτικό ότι σε όλο τον κόσμο, χρησιμοποιούνται περισσότερα από 1,3 δισεκατομμύρια ιδιωτικά οχήματα, για το 45 τοις εκατό του συνόλου των διαδρομών, ξεπερνώντας κατά πολύ τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τη μικρο-κινητικότητα. Σύμφωνα με τον οργανισμό Clean Cities, προκειμένου να αντιμετωπιστούν προκλήσεις όπως η κυκλοφοριακή συμφόρηση, η έλλειψη χώρων στάθμευσης και η ατμοσφαιρική ρύπανση, η διαμοιρασμένη κινητικότητα (shared mobility) θα μπορούσε να αποτελέσει μία ικανοποιητική λύση που θα μετατρέψει τα ιδιωτικά οχήματα σε μέσα μεταφοράς για περισσότερους από έναν ή μία επιβάτες.
Η σχέση ηλεκτροκίνησης και βιωσιμότητας είναι αδιαμφισβήτητη και σε ό,τι αφορά τη δημόσια υγεία: Τα συμβατικά οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης απελευθερώνουν επιβλαβή αέρια στην ατμόσφαιρα, συμβάλλοντας στην ατμοσφαιρική ρύπανση, η οποία συνδέεται με αναπνευστικά και καρδιαγγειακά νοσήματα. Αντίθετα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λειτουργούν χωρίς να εκπέμπουν ρύπους.
Στο πλαίσιο αυτό, η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση μπορεί να βελτιώσει την υγεία: Η καλύτερη ποιότητα του αέρα περιορίζει τις πιθανότητες εμφάνισης νοσημάτων που σχετίζονται με την ατμοσφαιρική ρύπανση, μειώνοντας ταυτόχρονα τις σχετικές δαπάνες για τη δημόσια υγεία. Επιπλέον, τα χαμηλότερα επίπεδα θορύβου από τα ηλεκτρικά οχήματα βελτιώνουν την ποιότητα ζωής στην πόλη. Καθαρότερη ατμόσφαιρα και λιγότερος θόρυβος δημιουργούν ένα πιο υγιεινό περιβάλλον διαβίωσης για όλους.
Οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων απολαμβάνουν χαμηλότερο κόστος καυσίμου σε σύγκριση με τα οχήματα βενζίνης ή ντίζελ, καθώς η ηλεκτρική ενέργεια είναι γενικά φθηνότερη και πιο σταθερή στην τιμή. Επιπλέον, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαιτούν λιγότερη συντήρηση, ενδέχεται να επιδοτούνται, ενώ υπόκεινται και σε ειδικά φορολογικά καθεστώτα.
Στη χώρα μας, μέσω του προγράμματος για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και της βιώσιμης κινητικότητας «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ», προβλέπεται επιδότηση από 30% έως 40% της τιμής (προ ΦΠΑ) για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, τρίκυκλου, δίκυκλου ή ποδήλατου.
Στα πρόσθετα οικονομικά οφέλη των ηλεκτρικών οχημάτων σε σχέση με τα συμβατικά, περιλαμβάνονται οι βελτιωμένες επιδόσεις και η μειωμένη ηχορύπανση. Επίσης, μία αναπτυσσόμενη τεχνολογία, η οποία θα επιτρέπει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να παρέχουν ρεύμα σε κτίρια, αλλά και στο σύστημα ηλεκτροδότησης, χρησιμοποιώντας τις μπαταρίες τους!
Η Ford παρουσιάζει ως σημείο υπεροχής του ηλεκτρικού φορτηγού F-150 Lightning, το γεγονός ότι με μία μόνο φόρτιση μπορεί να τροφοδοτήσει πλήρως επί τρεις ημέρες ένα μέσο σπίτι. Είναι ενδεικτικό ότι στο αποκορύφωμα μίας μεγάλης χιονοθύελλας που έπληξε το Τέξας το 2021, αφήνοντας εκατομμύρια νοικοκυριά χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα, πολλοί ιδιοκτήτες του προκατόχου του F-150 στη γκάμα των υβριδικών της εταιρείας, το αξιοποίησαν ως γεννήτρια μέχρι να αποκατασταθούν οι ζημιές στο δίκτυο.
To 2005 ο George Clooney έγινε μια από τις πρώτες διασημότητες που έσπευσαν να αποκτήσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Το μικροσκοπικό Tango T600 του κόστισε περίπου 100.000 δολάρια σε μια εποχή που τα ηλεκτροκίνητα δεν ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή, προφανώς και λόγω του κόστους τους.
PHOTO CREDIT: Commuter Cars
Σήμερα, τα ηλεκτρικά οχήματα δεν αποτελούν πλέον niche market, δηλαδή ένα μικρό τμήμα της αγοράς που απευθύνεται στοχευμένα σε ένα πολύ συγκεκριμένο κοινό. Ειδικότερα, στην Ευρώπη, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, αντιπροσωπεύουν το 16% των πωλήσεων καινούργιων αυτοκινήτων, όταν το 2019 εκπροσωπούσαν λιγότερο από το 1%.
Εντούτοις, γιατί η ηλεκτροκίνηση παραμένει ένα μικρό κομμάτι της αυτοκινητοβιομηχανίας και απέχει ακόμα αρκετά από την ευρεία υιοθέτησή της, παρά τα τόσα οφέλη που συνεπάγεται;
Αφενός, διότι όπως και κάθε «βαθιά» αλλαγή, απαιτεί χρόνο, περισσότερες επενδύσεις, χωροταξικές και νομοθετικές ρυθμίσεις, ώστε να καταστεί η υπ’ αριθμόν ένα επιλογή για όσους και όσες αναζητούν καινούριο αυτοκίνητο.
Αφετέρου, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ακόμα ορισμένα μειονεκτήματα, τόσο για τους ιδιοκτήτες και τις ιδιοκτήτριές τους, όσο και σε σχέση με το περιβάλλον.
Πλέον του υψηλού κόστους απόκτησής τους, τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν ακόμη περιορισμένη εμβέλεια σε σύγκριση με τα βενζινοκίνητα, ενώ ανάλογα με τις διαθέσιμες υποδομές ανά σπίτι ή σταθμό, μπορεί να χρειαστούν αρκετές ώρες για την πλήρη επαναφόρτιση των μπαταριών τους. Παράλληλα, το δίκτυο των σταθμών φόρτισης τόσο στη χώρα μας, όσο και στην υπόλοιπη υφήλιο, χρειάζεται ακόμη μεγάλες βελτιώσεις.
PHOTO CREDIT: Free to use from Pexels
Στο πλαίσιο αυτό, μία από τις μεγαλύτερες ανησυχίες που εγείρουν τα ηλεκτρικά είναι το «άγχος εμβέλειας» (range anxiety).
Την ανησυχία που αισθάνονται, με λίγα λόγια, αρκετοί ιδιοκτήτες ηλεκτροκίνητων, στην προοπτική να εξαντληθεί η μπαταρία προτού φθάσουν στον προορισμό τους ή έστω σε έναν σταθμό φόρτισης.
Ένα βασικό μειονέκτημα των ηλεκτρικών σε σχέση με το περιβάλλον, σχετίζεται με την τροφοδοσία τους, καθώς και τη διαδικασία παραγωγής τους. Προκειμένου να διασφαλιστεί πλήρως ότι εκπέμπουν μηδενικούς ρύπους, θα πρέπει η ηλεκτρική ενέργεια με την οποία φορτίζονται οι μπαταρίες τους, να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές.
Από την άλλη, η γραμμή παραγωγή της μπαταρίας τους, θα πρέπει επίσης να είναι ουδέτερη σε εκπομπές CO2.
Αναδυόμενη τεχνολογία και όχι απλώς τάση των καιρών, αλλά επιτακτική ανάγκη, η ηλεκτροκίνηση έχει όλα τα εχέγγυα προκειμένου να μεταμορφώσει τις μεταφορές και να συμβάλλει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, καθώς και των επιπτώσεών της για την υγεία και το περιβάλλον.
Στην πρώτη γραμμή, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα οδηγούν τις εξελίξεις για τη μεταμόρφωση της αυτοκινητοβιομηχανίας και την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, ενώ η έννοια της ηλεκτροκίνησης έχει εισβάλλει για τα καλά στην ατζέντα πολιτών, πόλεων και πολιτικών:
Σε εθνικό επίπεδο, πολλές κυβερνήσεις έχουν εισαγάγει κανονισμούς και κίνητρα προκειμένου να επιταχύνουν τη στροφή σε πιο βιώσιμες μετακινήσεις, ενώ οι πόλεις επεξεργάζονται νέα μέτρα ώστε να μειώσουν τη χρήση ιδιωτικών οχημάτων και τη συμφόρηση που συνεπάγεται. Στο ίδιο πλαίσιο, οι πολίτες είναι πιο ευαισθητοποιημένοι από ποτέ απέναντι στις εναλλακτικές, πιο οικολογικές επιλογές μετακίνησης.
Μέχρι το 2030
Μέχρι το 2035
Μέχρι το 2050
Το αύριο των βιώσιμων μετακινήσεων διαγράφεται αμιγώς ηλεκτρικό, ενώ στο σήμερα ο μετασχηματισμός τους είναι ήδη σε εξέλιξη. Η τεχνολογία των μπαταριών διαρκώς βελτιώνεται, νέες υποδομές δημιουργούνται, τα κόστη μειώνονται και τα ηλεκτρικά μέσα μεταφοράς γίνονται ολοένα και πιο προσιτά.
Παράλληλα, τεχνολογικές καινοτομίες όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη και το Διαδίκτυο των Πραγμάτων, επιταχύνουν την ανάπτυξη νέων μορφών κινητικότητας.
Αναρωτιέστε πώς θα είναι οι μετακινήσεις στο απώτερο μέλλον; Αν φαντάζεστε αυτόνομη οδήγηση, ιπτάμενα οχήματα, ταξίδια στη στρατόσφαιρα ή σε κενό αέρος, διασυνδεσιμότητα και φουτουριστικό σχεδιασμό, βρίσκεστε στο κατάλληλο σημείο. Προς το παρόν η συζήτηση γύρω από το προσεχές μέλλον της μετακίνησης έχει «ρεύμα»!
Τι είναι τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Τι είναι τα υβριδικά αυτοκίνητα
Τι είναι τα αυτοκίνητα υδρογόνου
Τι είναι το eVTOL
Τι είναι το Range Anxiety
Το Pencil On The Moon είναι μια πρωτοβουλία με την υποστήριξη της Generali, η οποία παρακολουθεί στενά όλες τις νέες τάσεις, προκειμένου να συνεχίσει να εξελίσσεται και να προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.
Οι πιο προηγμένες επιστημονικές έρευνες, οι πιο εξελιγμένες τεχνολογίες αλλά και οι πιο καινοτόμες εφευρέσεις εξετάζονται προσεκτικά υπό το πρίσμα της εφαρμογής τους στα πεδία της καθημερινότητας με βάσικη αρχή ότι ο άνθρωπος είναι πάντα πάνω από την τεχνολογία.
Αυτή είναι η πηγή από την οποία αντλούμε μελάνι για τις πένες αυτού του blog με έναν κοινό στόχο:
Να γνωρίσουμε, κατανοήσουμε και στο τέλος να αξιοποίησουμε τις νέες τεχνολογίες προς όφελος του ανθρώπου.
Η Generali στηρίζει έμπρακτα αυτή την πρωτοβουλία πιστή στη δεσμεύσή της:
«Να στηρίζει τους ανθρώπους για να δημιουργούν ένα ασφαλέστερο μέλλον για τις ζωές και τα όνειρά τους»
…Αλλά και ανοιχτή στη σκέψη ότι πολλές φορές αρκεί ένα μολύβι για να γράφουμε στο φεγγάρι.