Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη είναι πολύ χρήσιμα και διασκεδαστικά, αλλά μπορεί να γίνουν κι επικίνδυνα.
Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη είναι πολύ χρήσιμα και διασκεδαστικά, αλλά μπορεί να γίνουν κι επικίνδυνα.
Διακοπές έρχονται, και αρκετοί σκοπεύουν να εκδράμουν με τα drones στις βαλίτσες τους. Πολλοί τα χρησιμοποιούν ήδη για φωτογραφήσεις, βιντεοσκοπήσεις, αλλά και για απλή διασκέδαση εντός των πόλεων.
Πώς όμως πρέπει να χειριζόμαστε τα drones, χωρίς να κινδυνεύσουμε οι ίδιοι και οι γύρω μας; Οι νέοι κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σε συνδυασμό με απλές συμβουλές ασφαλείας μπορούν να αποτρέψουν το χάος στους ουρανούς.
Οι ερασιτέχνες που ασχολούνται με τα drones θα πρέπει να έχουν αρκετούς κανόνες κατά νου, αλλά ο βασικότερος είναι ότι η ασφάλεια των γύρω τους είναι σημαντικότερη από τη ψυχαγωγία που θα τους προσφέρουν οι πτήσεις. Πριν λοιπόν αρχίσουν τις εναέριες βόλτες σε κάποιο πάρκο ή τις αεροφωτογραφήσεις, θα πρέπει να εξασκηθούν αρκετά σε ανοιχτούς χώρους χωρίς πολλά δέντρα, καλώδια και άλλα εμπόδια – και βέβαια με όσο το δυνατό λιγότερο κόσμο.
Στις πρώτες πτήσεις τους, οφείλουν να διατηρούν το UAV σε χαμηλό ύψος και να μην αυξομειώνουν απότομα την ταχύτητα και το ύψος. Θα πρέπει επίσης να έχουν πάντα φορτισμένη τη μπαταρία ή να έχουν μαζί τους μια εφεδρική όπως και επιπλέον εξαρτήματα (π.χ. έλικες).
Σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα, οι χειριστές μη επανδρωμένων αεροσκαφών (μικρότερων των 25 κιλών) οφείλουν να μην ξεπερνούν το μέγιστο ύψος πτήσης, το οποίο και ορίζεται στα 121 μέτρα. Απαιτείται επίσης η οπτική επαφή του χειριστή με το UAV κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Προβλέπεται επίσης ότι οι πτήσεις των drones πρέπει να γίνονται εκτός της ακτίνας τουλάχιστον τριών χιλιομέτρων από αερολιμένες και εντός των προκαθορισμένων ζωνών πτήσης. Απαγορεύεται επίσης η πτήση κοντά σε στρατιωτικές εγκαταστάσεις και αρχαιολογικούς χώρους, ενώ τίθεται και όριο ασφαλείας 50 μέτρων από ανθρώπους. Σημαντικό επίσης είναι ότι θα πρέπει να ασφαλίζουν το drone για το ενδεχόμενο υλικών ζημιών ή/ και σωματικών βλαβών σε τρίτους.
Προκειμένου να αποφύγει το εναέριο χάος και τα πιθανά ατυχήματα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε συγκεκριμένους ενωσιακούς κανόνες που θα ισχύουν από το 2020, και θα καλύπτουν την κυκλοφορία των μη επανδρωμένων αεροσκαφών σε όλα τα κράτη-μέλη.
Όπως τονίζεται μάλιστα, οι κανόνες θα ισχύουν τόσο για τους επαγγελματίες όσο και για τους ερασιτέχνες χειριστές μη επανδρωμένων αεροσκαφών, με στόχο την προστασία όλων μας στο έδαφος και στον αέρα. Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στον οικολογικό χαρακτήρα των drones, όπως και για τις επιχειρηματικές δυνατότητες που ανοίγει η συγκεκριμένη αγορά για τις ευρωπαϊκές εταιρίες.
Πώς θα γίνουν τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη ένα ασφαλές μέσο ψυχαγωγίας, μεταφορών και επιχειρηματικότητας, και πώς θα εξελιχθούν σε πυλώνα ανάπτυξης για την ΕΕ; Το βίντεο της Κομισιόν δίνει απαντήσεις.
Από τις αρχές του επόμενου έτους, λοιπόν, σε όλη την ΕΕ, οι χειριστές drones θα πρέπει να εγγραφούν στα ειδικά μητρώα των εθνικών αρχών. Με αυτό τον τρόπο οι εθνικές και τοπικές αρχές θα έχουν τη δυνατότητα να ελέγχουν τυχόν παραβιάσεις, αλλά και να αποτρέπουν τις παράνομες δραστηριότητες των χειριστών drones.
Προβλέπεται επίσης ο καθορισμός ζωνών «απαγόρευσης πτήσεων», όπου θα απαγορεύεται αυστηρά η είσοδος μη επανδρωμένων αεροσκαφών κάθε είδους. Ενδεικτικά, στις ζώνες αυτές θα περιλαμβάνονται αεροδρόμια, στρατιωτικές εγκαταστάσεις, και ενδεχομένως αστικά κέντρα. O καθορισμός τους θα γίνεται μέσω δορυφορικού γεωγραφικού εντοπισμού. Το θέμα βέβαια να τηρούνται οι κανόνες και να μη μένουν στα χαρτιά...