Εικονική πραγματικότητα και άλλες αναδυόμενες τεχνολογίες σας φέρνουν (από απόσταση) σε επαφή με κορυφαία έργα τέχνης.
Εικονική πραγματικότητα και άλλες αναδυόμενες τεχνολογίες σας φέρνουν (από απόσταση) σε επαφή με κορυφαία έργα τέχνης.
Ακόμη και οι φανατικότεροι φιλότεχνοι είναι πρακτικά αδύνατο να επισκεφθούν όλα τα μουσεία και τις γκαλερί ανά τον κόσμο. Όσο χρόνο και χρήμα κι αν διαθέτουν. Πλέον όμως, η τεχνολογία προσφέρει σχεδόν σε όλους αναρίθμητες επιλογές να απολαύσουν κορυφαία καλλιτεχνικά αριστουργήματα και να έρθουν σε επαφή με πολυάριθμες πηγές γνώσης.
Πράγματι, μια εικονική περιήγηση δεν συγκρίνεται (ακόμη) με την εμπειρία της αυτοπρόσωπης παρουσίας, αλλά αποτελεί ένα σημαντικό πρώτο βήμα προς τον πολυσυζητημένο εκδημοκρατισμό της τέχνης. Όσο προοδεύουν οι αναδυόμενες τεχνολογίες, τόσο περισσότεροι άνθρωποι (ανεξαρτήτως της γεωγραφικής τους θέσης ή της οικονομικής κατάστασής τους) θα μπορούν να έρθουν σε επαφή με έργα που έως τώρα ήταν απρόσιτα για τη συντριπτική πλειονότητα του παγκόσμιου πληθυσμού.
Την τελευταία δεκαετία έχουμε δει αρκετές εφαρμογές που επιτρέπουν τις «εικονικές» επισκέψεις σε μουσεία, μνημεία και άλλα σημεία ενδιαφέροντος, αλλά ομολογουμένως τα αποτελέσματα δεν ήταν αυτό που θα λέγαμε «εντυπωσιακά». Η εξέλιξη, όμως, των τεχνολογιών που υποστηρίζουν την Εικονική και Επαυξημένη Πραγματικότητα (VR και AR αντίστοιχα, τις διαφορές των οποίων μπορείτε να βρείτε στο θέμα μας) είναι αλματώδης και ήδη υπόσχονται αληθοφανείς και εμβυθιστικές εμπειρίες.
Πριν μερικούς μήνες, άνοιξε τις πύλες του το μουσείο Κρέμερ, το πρώτο που λειτουργεί αποκλειστικά σε εικονική διάσταση – κάτι που συνεπάγεται ότι πρακτικά μπορεί να λειτουργήσει οπουδήποτε ανά τον κόσμο. Προφανώς, οι εν λόγω πύλες είναι εικονικές και μπορούν να τις διαβούν όσοι διαθέτουν ένα ειδικό headset VR και να κατεβάσουν την ειδικά σχεδιασμένη εφαρμογή.
Ο γνωστός συλλέκτης George Kremer έχει συγκεντρώσει στο πέρασμα των ετών δεκάδες κορυφαία έργα γνωστών εκπροσώπων της ολλανδικής και φλαμανδικής ζωγραφικής. Αντί όμως να τα εκθέτει ιδιωτικά ή να τα παραχωρεί σε μουσεία για περιοδικές εκθέσεις, αποφάσισε να ανοίξει τη συλλογή σε όλο τον κόσμο. Το όραμά του είναι να φέρει «το μουσείο κοντά στους ανθρώπους, αντί να προσπαθεί να φέρει τους ανθρώπους κοντά στο μουσείο».
Ο γιος του που έχει εργαστεί σε κολοσσούς όπως η Google, ανέλαβε τις τεχνολογικές πτυχές του εγχειρήματος. Προκειμένου να επιτύχουν την καλύτερη δυνατή απεικόνιση, κάθε έργο φωτογραφήθηκε 3.000 φορές (από άλλες γωνίες) σε υπερ-υψηλή ανάλυση. Χάρη σε αυτή την επίπονη και χρονοβόρα τακτική, οι εικονικοί επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν το έργο στη μέγιστη λεπτομέρειά του, υψηλότερη απ’ ό,τι αν το έβλεπαν από κοντά.
Μεγάλο ενδιαφέρον έχει και ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός του virtual μουσείου, που παρουσιάζεται στο ακόλουθο βίντεο:
Το Μουσείο Kremer είναι μεν το πρώτο που επιλέγει αποκλειστικά την έκθεση μέσω VR, αλλά είναι πολυάριθμα τα μουσεία και τα ιδρύματα που πειραματίζονται με συναφείς τεχνολογίες.
Το Βρετανικό Μουσείο, για παράδειγμα, συνεργάστηκε με την Oculus προκειμένου να παρουσιάσει τη συλλογή του αιγυπτιακών εκθεμάτων σε εικονική διάσταση. Το αμερικανικό μουσείο τέχνης Smithsonian διαθέτει ήδη μια δωρεάν εφαρμογή VR, ενώ το ΜΕΤ (Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης) υποστηρίζει εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας μέσω της εφαρμογής Met360.
Η Ελλάδα, παρότι συνήθως υπολείπεται των τεχνολογικών εξελίξεων, μπορεί να επιδείξει ορισμένες αξιόλογες εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας σε μουσεία. Η «Θόλος» στον Ελληνικό Κόσμο είναι ένα ενδεικτικό παράδειγμα των δυνατοτήτων της τεχνολογίας VR. Πρόγραμμα περιηγήσεων μέσω VR εγκαινίασε πρόσφατα το Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών, ενώ αρκετά ακόμη ιδρύματα πειραματίζονται με την τεχνολογία. Εξάλλου, ένα ελληνικό startup προσφέρει εικονικές περιηγήσεις στην Ολυμπία μέσω του app “Kotinos VR".