Τελικά τα αυτόματα οχήματα οδηγούν καλύτερα από τους ανθρώπους;

Τελικά τα αυτόματα οχήματα οδηγούν καλύτερα από τους ανθρώπους;

Πλήθος μελετών θέλει τα αυτόνομα οχήματα να είναι ασφαλέστερα από εκείνα που οδηγούν οι άνθρωποι και την τεχνητή νοημοσύνη καλύτερη οδηγό από τους τελευταίους. Τι είναι όμως αυτό που δυσκολεύει την ενσωμάτωση «αυτόματου πιλότου» στα αυτοκίνητα;

Από τον Τίμο Κουρεμένο

Οι έρευνες περί της ασφάλειας που προσφέρουν τα αυτόνομα οχήματα δεν λείπουν. Σε ετήσια βάση, αρκετά πανεπιστήμια και οργανισμοί διεξάγουν μελέτες που εξετάζουν την αποτελεσματικότητα της τεχνητής νοημοσύνης πίσω από το τιμόνι, ενώ τα ευρήματα είναι ενθαρρυντικά.

final_aicar1

Photo credit: Free to use from Pexels

Οι σύγχρονες εφαρμογές απομακρυσμένης παρακολούθησης και συλλογής δεδομένων από κινούμενα οχήματα προσθέτουν «πόντους» συμμόρφωσης και ασφάλειας αφαιρώντας παράλληλα κόστη, προς όφελος κάθε οδηγού που τις αξιοποιεί. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Τηλεματική: Οδηγήστε ασφαλέστερα με τη βοήθεια ενός smartphone».

Λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη τον διαρκώς αυξανόμενο όγκο διαθέσιμων δεδομένων, τότε τα αποτελέσματά τους αποκτούν χρόνο με τον χρόνο ολοένα και μεγαλύτερη βαρύτητα.

Ποιος θα κάτσει τελικά στη θέση του οδηγού;

Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ανάπτυξη συστημάτων αυτόνομης πλοήγησης για οχήματα έχουν σημειώσει σπουδαία πρόοδο τα τελευταία χρόνια. Η τεχνητή νοημοσύνη έχει σήμερα καλύτερη αντίληψη επικίνδυνων καταστάσεων και μικρότερους χρόνους αντίδρασης από τους ανθρώπους, όμως εξακολουθεί να αντιμετωπίζει προβλήματα σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού και περιπτώσεις που δεν καλύπτονται από τη βάση δεδομένων της όπως π.χ. αλλοιωμένες πινακίδες, ή εμπόδια που δεν έχει εντοπίσει ξανά.

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος στους δρόμους πάντως παραμένει ο άνθρωπος, με το 90% των ατυχημάτων να αποδίδεται στον ανθρώπινο παράγοντα. Αυτό που παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον όμως, είναι πως ο άνθρωπος αποτελεί και τον μεγαλύτερο αντίπαλο της τεχνητής νοημοσύνης, στην κούρσα για το ποιος από τους δύο θα κάτσει στη θέση του οδηγού.

Ο μεγαλύτερος "κίνδυνος" στους δρόμους είναι ο άνθρωπος, με το 90% των ατυχημάτων να αποδίδεται στον ανθρώπινο παράγοντα.

final_aicar2

Photo credit: Free to use from Pexels

Το παράδειγμα της πολιτικής αεροπορίας

Για να κατανοήσουμε το παραπάνω, θα χρησιμοποιήσουμε την πολιτική αεροπορία ως παράδειγμα. Όπως γνωρίζουμε, με εξαίρεση την απογείωση, την προσγείωση και ορισμένες καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης, η πλοήγηση των αεροσκαφών γίνεται με χρήση του αυτόματου πιλότου. Ο τελευταίος είναι υποχρεωτικός από τα 29.000 πόδια και άνω, αν και στην πραγματικότητα, σε αρκετές περιπτώσεις οι πιλότοι υποχρεούνται τον ενεργοποιήσουν πριν καν το αεροσκάφος φτάσει τα 1.000 πόδια.

Τι είναι λοιπόν εκείνο που καθιστά την τεχνητή νοημοσύνη ως την παγκοσμίως αποδεκτή λύση για τον χειρισμό ενός αεροσκάφους αλλά όχι ικανή για την απόλυτα ασφαλή οδήγηση ενός αυτοκινήτου;

Η απάντηση έγκειται στο περιβάλλον που καλείται να λειτουργήσει. Η αεροπορία χαρακτηρίζεται από ένα κανονιστικό πλαίσιο το οποίο είναι: α) μονωμένο και β) έχει παγκόσμια εφαρμογή. Αφ’ ενός το 60% του παγκόσμιου εναέριου χώρου παρακολουθείται από ελεγκτές που σε συνδυασμό με πρόσθετα συστήματα ασφαλείας εγγυώνται την ασφάλεια των αεροσκαφών. Αφ’ ετέρου, οι κανόνες παραμένουν οι ίδιοι παντού, με τα αεροσκάφη να έχουν την ίδια συμπεριφορά.

Τα ίδια τα συστήματα ελέγχου δε, έχουν μηχανισμούς failsafe, ενώ σε κάθε περίπτωση, οι πιλότοι μπορούν να επέμβουν εφ’ όσον χρειαστεί. Στο μεγαλύτερο μέρος μίας πτήσης και υπό κανονικές συνθήκες ωστόσο, υιοθετούν ρόλο διαχειριστή – μάνατζερ σαν να λέμε – αντί χειριστή.

Photo credit: Free to use from Pexels

Στην πορεία προς πλήρως αυτόνομη οδήγηση, δεν αρκούν μόνο το έξυπνα οχήματα. Χρειάζονται και έξυπνοι δρόμοι. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Οι έξυπνοι δρόμοι φέρνουν την αυτόνομη οδήγηση πιο κοντά».

Η κατάσταση στους δρόμους

Η κατάσταση στους δρόμους διαφέρει. Τα αυτόνομα οχήματα καλούνται να συνυπάρξουν με εκείνα που οδηγούν άνθρωποι και μολονότι ο κώδικας οδικής κυκλοφορίας υπάρχει, δεν τηρείται με την ίδια ευλάβεια απ’ όλους – ενώ διαφέρει και κατά τόπους.

Η οδηγική συμπεριφορά των ανθρώπων είναι απρόβλεπτη ενώ στην εξίσωση προστίθενται οι μηχανές, τα πατίνια, πεζοί που πετάγονται στον δρόμο, τυχόν αδέσποτα ζώα, προβλήματα με τη σήμανση, ειδικές καταστάσεις όπως π.χ. οχήματα άμεσης ανάγκης με προτεραιότητα κ.α. Με μία απλή ανάγνωση των ανωτέρω, εύκολα αντιλαμβάνεται κάποιος πως οι μεταβλητές που καλείται να λάβει υπόψη η τεχνητή νοημοσύνη σε ένα αυτόνομο όχημα, είναι σημαντικά περισσότερες.

Video credit: Woven City

Η Woven City, η «έξυπνη» πόλη που χτίζει τα τελευταία χρόνια στην Ιαπωνία η Toyota αναπτύσσει ένα οδικό δίκτυο φιλικό στα αυτόνομα οχήματα. Στο ίδιο πλαίσιο, μια υπό ανέγερση πόλη στο Σουλτανάτο του Ομάν, σχεδιάζεται από το μηδέν προκειμένου να χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο των Πραγμάτων προς όφελος των 100.000 κατοίκων της. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Μια “έξυπνη” πόλη στην έρημο του Ομάν».

Όσο για το πώς θα ήταν ένα οικοσύστημα σχεδιασμένο εξ αρχής για την κυκλοφορία των αυτόνομων οχημάτων ή ορθότερα που θα προβλέπει τη συνύπαρξή τους με τα συμβατικά και τους ανθρώπους; Η Toyota παρουσίασε στην πρόσφατη CES τη Woven, μία έξυπνη πόλη που χτίζει τα τελευταία χρόνια στην Ιαπωνία και η οποία προβλέπεται να ανοίξει τις πύλες της φέτος. Το οδικό δίκτυό της είναι σχεδιασμένο ακριβώς με γνώμονα τα παραπάνω και θα έχει τεράστιο ενδιαφέρον να δούμε τι θα είναι σε θέση να κάνει η τεχνητή νοημοσύνη σε ένα περιβάλλον κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της.

Το ερώτημα είναι, αν εκείνη τελικά πετύχει, πόσοι θα είναι διατεθειμένοι να ξαναχτίσουν τις πόλεις τους για να της επιτρέψουν να λειτουργήσει όπως πραγματικά μπορεί;

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ

Το Pencil On The Moon είναι μια πρωτοβουλία με την υποστήριξη της Generali, η οποία παρακολουθεί στενά όλες τις νέες τάσεις, προκειμένου να συνεχίσει να εξελίσσεται και να προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.

Οι πιο προηγμένες επιστημονικές έρευνες, οι πιο εξελιγμένες τεχνολογίες αλλά και οι πιο καινοτόμες εφευρέσεις εξετάζονται προσεκτικά υπό το πρίσμα της εφαρμογής τους στα πεδία της καθημερινότητας με βασική αρχή ότι ο άνθρωπος είναι πάντα πάνω από την τεχνολογία.

Αυτή είναι η πηγή από την οποία αντλούμε μελάνι για τις πένες αυτού του blog με έναν κοινό στόχο:

Να γνωρίσουμε, κατανοήσουμε και στο τέλος να αξιοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες προς όφελος του ανθρώπου.

Η Generali στηρίζει έμπρακτα αυτή την πρωτοβουλία πιστή στη δέσμευσή της:

«Να στηρίζει τους ανθρώπους για να δημιουργούν ένα ασφαλέστερο μέλλον για τις ζωές και τα όνειρά τους»

…Αλλά και ανοιχτή στη σκέψη ότι πολλές φορές αρκεί ένα μολύβι για να γράφουμε στο φεγγάρι.