Τα σύγχρονα συστήματα που εντοπίζουν έγκαιρα αιφνίδια προβλήματα υγείας και καταγράφουν δείκτες της σωματικής κατάστασης του οδηγού
Τα σύγχρονα συστήματα που εντοπίζουν έγκαιρα αιφνίδια προβλήματα υγείας και καταγράφουν δείκτες της σωματικής κατάστασης του οδηγού
Η ιδέα της παρακολούθησης της υγείας των επιβατών ενός οχήματος (και ειδικά του οδηγού), δεν είναι καινούρια, αλλά παρά την αλματώδη ανάπτυξη της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν υπήρχαν οι απαιτούμενες τεχνολογίες για να την υποστηρίξουν επαρκώς.
Κι όμως, η δυνατότητα καταγραφής συγκεκριμένων δεικτών που συνήθως μαρτυρούν αιφνίδια προβλήματα υγείας κατά την οδήγηση –και ειδικά καρδιαγγειακές παθήσεις– μπορεί κυριολεκτικά να σώσει ζωές. Οι σχετικές έρευνες δείχνουν ότι οι οδηγοί που πάσχουν από καρδιαγγειακά νοσήματα είναι κατά 25% πιθανότερο να εμπλακούν σε τροχαίο ατύχημα, ενώ το ποσοστό ξεπερνά το 50% για τους οδηγούς που εμφανίζουν συμπτώματα στηθάγχης.
Σε αυτό το πλαίσιο, αρκετοί κατασκευαστές συνεργάζονται με εταιρείες υψηλής τεχνολογίας προκειμένου να αναπτύξουν συσκευές και εφαρμογές που θα φέρουν –για να το υπεραπλουστεύσουμε– έναν εικονικό γιατρό στην καμπίνα του αυτοκινήτου.
Η Ford ανακοίνωσε πρόσφατα μια ιδιαίτερα φιλόδοξη συνεργασία με το πανεπιστήμιο RWTH του Aachen στη Γερμανία για την ανάπτυξη ενός προηγμένου συστήματος υποβοήθησης οδηγού (γνωστό και ως ADAS –Advanced Driver Assistance Systems). Πρόκειται για ένα ειδικό κάθισμα που θα ενσωματώνει πολυάριθμους αισθητήρες (τουλάχιστον έξι στην πρώτη του έκδοση) οι οποίοι παρακολουθούν τις καρδιακές και άλλες σωματικές λειτουργίες του οδηγού.
Οι αισθητήρες τοποθετούνται στην πλάτη του καθίσματος, ούτως ώστε να ανιχνεύουν τους καρδιακούς παλμούς, χωρίς να απαιτείται η άμεση επαφή του αισθητήρα με το δέρμα του οδηγού. Διευκρινίζεται βέβαια ότι για την ακρίβεια του ηλεκτροκαρδιογραφήματος, ο οδηγός δεν πρέπει να φοράει πολύ «βαριά» ρούχα, όπως χειμωνιάτικα μπουφάν ή δερμάτινα σακάκια.
Όπως αναφέρουν οι επιστήμονες που ασχολούνται με την ανάπτυξή του, ένα τέτοιο σύστημα δεν επιτρέπει απλώς την ανίχνευση ενός έκτακτου επεισοδίου (π.χ. καρδιαγγειακού ή αναπνευστικού), αλλά λόγω της διαρκούς παρακολούθησης των δεικτών δύναται να αξιοποιηθεί για την έγκαιρη ανίχνευση ασθενειών.
Εξάλλου, η Ford επιτρέπει ήδη τη σύνδεση μέσω του συστήματος SYNC σε άλλες συσκευές και αισθητήρες προκειμένου να διαβιβάζονται άμεσα στο cloud όλα τα δεδομένα υγείας (θερμοκρασία σώματος, τιμές διαβήτη, πίεσης, ειδοποιήσεις αλλεργιών κ.ά.). Εφόσον το επιθυμεί ο οδηγός, οι τιμές μπορούν να εμφανίζονται στο ταμπλό του αυτοκινήτου προκειμένου να λαμβάνει έγκαιρα τα μέτρα του – π.χ. κατά τη διάρκεια μιας επικείμενης κρίσης άσθματος ή αν αντιμετωπίσει μια αιφνίδια μείωση ή αύξηση της γλυκόζης του αίματος.
Παρότι η Ford δεν έχει ανακοινώσει επίσημη ημερομηνία κυκλοφορίας του συστήματος, οι επιστήμονες θεωρούν ότι η εμπορική του έκδοση θα είναι διαθέσιμη μέσα στο επόμενο έτος. Ο καθηγητής Steffen Leonhardt που προΐσταται της ανάπτυξης θεωρεί ότι το αρχικό concept θα εξελιχθεί ταχύτατα, βελτιώνοντας την ασφάλεια για οδηγούς, επιβάτες και πεζούς.
Σε αντίστοιχα projects εργάζονται ήδη και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά και πανεπιστήμια ή ερευνητικά κέντρα, όπως το MIT, το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ και το Πανεπιστήμιο του Μίτσιγκαν. Ήδη, δοκιμάζεται ένα σύστημα που βασίζεται στην κάμερα της Philips, Vital Signs, για την ανίχνευση αιφνίδιων μεταβολών στην αρτηριακή πίεση.
Όλα λοιπόν δείχνουν ότι οι εικονικοί γιατροί πολύ σύντομα θα συνταξιδεύουν μαζί μας, υποσχόμενοι πιο ασφαλείς και ανέμελες μετακινήσεις.